Történelmi ismereteink

Nem újkeletű jelenség,hogy az emberek(legfőképpen a gyerekek és a kamaszok) történelmi,kosztümös filmekből,ne adj Isten,rajzfilmekből próbálnak ismeretekhez jutni,az adott korba betekintést tenni.

Jók ezek az alkotások,némelyik még többé-kevésbé hiteles is,ami meg fikciós,az meg attól,hogy kissé hiteltelen,még nagyon jó szórakoztató film lehet.

A történelmi ihletettségű rajzfilmek érdeme esetleg az lehet,hogy talán sikerül felkelteniük a gyerek nézők érdeklődését a feldolgozott kor iránt.

De a rosszul kivitelezett,fals információkat tartalmazó művek zavart okozhatnak a fejekben,téves tudást közvetítenek(ami aztán késöbb szépen rögzül,és terjed szájról-szájra),negatív vagy túl idillikus képet közvetíthetnek bizonyos népekről,stb.

Bizonyos iskolákban,ahol adott a technikai háttér,szívesen nézetnek a tanulókkal ilyen műveket.Némelyik nézése tényleg hasznos,de a legtöbbnek(főleg az amerikai gyártású meséknek) a hatása inkább a visszájára sülhet el.Főleg az általános iskolás gyerekekkel szeretik nézetni az amerikai ilyen témájú meséket(Herkules,Mulan,Egyiptom hercege).Az én iskolámban legalábbis így volt.

Ha már mindenféleképpen történelmi mesékkel akarjuk okítani a gyerekeket,akkor nézessük velük az európai gyártásúakat.Kevés van belőlük,igaz,de hitelesebbek,mint az amerikaiak.

Az amerikai ilyen típusú rajzfilmekben leginkább a "jópofa,vicces,folyton hülyeségeket fecsegő" szereplőket nem kedveltem.A Mulanban található kissárkány egy idő után már unalmas,sőt kicsit idegesítő volt számomra.Tudom,a legtöbb embernek ez aranyos.

A jelenlegi osztályom tagjai is ezekből a művekből informálódnak.Mondanak is akkora blődliségeket művészettörténet órán...Ők az összes mitológiai,történelmi tudásukat innen veszik.

Egyszer kezembe jutott oszt.társaim görög mitológia könyve:egy Herkules matricásalbum.Szóról-szóra azok a képtelen információk voltak benne,mint amiket az órán is hallottam tőlük.

Általános iskolás koromban az irodalom tankönyveim végén mindig volt egy:"megtekintésre ajánlott filmművészeti alkotások" listája.(Amik persze az irodalom tananyaggal voltak kapcsolatban.)Főként a szocialista magyar filmipar klasszikus regényekből készült feldolgozásait ajánlgatták.Pl:Gárdonyi Géza:Egri Csillagok,Jókai Mór:Aranyember,Móricz Zsigmond:Légy jó mindhalálig.

De vajon manapság mit ajánlhatnánk a történelem és irodalom tanároknak,milyen filmművészeti alkotásokkal tágítsák a nebulók fejét?

Egy kis ajánló:

ŐSKOR,ÓKOR

Herkules(görög kultúra)

Mulan 1-2(kínai kultúra)

Egyiptom hercege(egyiptomi kultúra)

Asterix és Obelix(kelta,római kultúra)

Asterix és Obelix:a Kleopátra küldetés(kelta,római,egyiptomi)

Frédi és Béni(ősemberek)

KÖZÉPKOR

Papucs és sárkány

Shrek(sok középkorias cucc van benne)1-2-3

Hófehérke

Csipkerózsika

Hamupipőke

Jöttünk,láttunk,visszamennénk

Szent György és a sárkány

Gumimacik(ebben is vannak középkori cuccok)

(És ide sorolható az összes sárkányos-Robin Hood-os gagyi is.)

Ha ennyire azért nem vagyunk merészek,nézessük a kölkökkel a

MESÉK MÁTYÁS KIRÁLYRÓL-t

és

MONDÁK A MAGYAR TÖRTÉNELEMBŐL-t

ÚJKOR-tól napjainkig

Tenkes kapitánya(kuruc-labanc világ)

Szaffi(török hódoltság kora)

Mézga család(szocialista időszak)

Sissi hercegnő kalandjai(1800-as évek közepe,Osztrák Császárság)

Pocahontas(Észak-Amerikai indiánok és az európaiak kalandjai)

Irány Eldorádó(Dél-Amerika meghódítása)

Érdekes,a legújabb kori történelemről,háborúkról nem nagyon készítgetnek rajzfilmeket gyerekeknek...