Történelmi ismereteink
Nem újkeletű jelenség,hogy az emberek(legfőképpen a gyerekek és a kamaszok) történelmi,kosztümös filmekből,ne adj Isten,rajzfilmekből próbálnak ismeretekhez jutni,az adott korba betekintést tenni.
Jók ezek az alkotások,némelyik még többé-kevésbé hiteles is,ami meg fikciós,az meg attól,hogy kissé hiteltelen,még nagyon jó szórakoztató film lehet.
A történelmi ihletettségű rajzfilmek érdeme esetleg az lehet,hogy talán sikerül felkelteniük a gyerek nézők érdeklődését a feldolgozott kor iránt.
De a rosszul kivitelezett,fals információkat tartalmazó művek zavart okozhatnak a fejekben,téves tudást közvetítenek(ami aztán késöbb szépen rögzül,és terjed szájról-szájra),negatív vagy túl idillikus képet közvetíthetnek bizonyos népekről,stb.
Bizonyos iskolákban,ahol adott a technikai háttér,szívesen nézetnek a tanulókkal ilyen műveket.Némelyik nézése tényleg hasznos,de a legtöbbnek(főleg az amerikai gyártású meséknek) a hatása inkább a visszájára sülhet el.Főleg az általános iskolás gyerekekkel szeretik nézetni az amerikai ilyen témájú meséket(Herkules,Mulan,Egyiptom hercege).Az én iskolámban legalábbis így volt.
Ha már mindenféleképpen történelmi mesékkel akarjuk okítani a gyerekeket,akkor nézessük velük az európai gyártásúakat.Kevés van belőlük,igaz,de hitelesebbek,mint az amerikaiak.
Az amerikai ilyen típusú rajzfilmekben leginkább a "jópofa,vicces,folyton hülyeségeket fecsegő" szereplőket nem kedveltem.A Mulanban található kissárkány egy idő után már unalmas,sőt kicsit idegesítő volt számomra.Tudom,a legtöbb embernek ez aranyos.
A jelenlegi osztályom tagjai is ezekből a művekből informálódnak.Mondanak is akkora blődliségeket művészettörténet órán...Ők az összes mitológiai,történelmi tudásukat innen veszik.
Egyszer kezembe jutott oszt.társaim görög mitológia könyve:egy Herkules matricásalbum.Szóról-szóra azok a képtelen információk voltak benne,mint amiket az órán is hallottam tőlük.
Általános iskolás koromban az irodalom tankönyveim végén mindig volt egy:"megtekintésre ajánlott filmművészeti alkotások" listája.(Amik persze az irodalom tananyaggal voltak kapcsolatban.)Főként a szocialista magyar filmipar klasszikus regényekből készült feldolgozásait ajánlgatták.Pl:Gárdonyi Géza:Egri Csillagok,Jókai Mór:Aranyember,Móricz Zsigmond:Légy jó mindhalálig.
De vajon manapság mit ajánlhatnánk a történelem és irodalom tanároknak,milyen filmművészeti alkotásokkal tágítsák a nebulók fejét?
Egy kis ajánló:
ŐSKOR,ÓKOR
Herkules(görög kultúra)
Mulan 1-2(kínai kultúra)
Egyiptom hercege(egyiptomi kultúra)
Asterix és Obelix(kelta,római kultúra)
Asterix és Obelix:a Kleopátra küldetés(kelta,római,egyiptomi)
Frédi és Béni(ősemberek)
KÖZÉPKOR
Papucs és sárkány
Shrek(sok középkorias cucc van benne)1-2-3
Hófehérke
Csipkerózsika
Hamupipőke
Jöttünk,láttunk,visszamennénk
Szent György és a sárkány
Gumimacik(ebben is vannak középkori cuccok)
(És ide sorolható az összes sárkányos-Robin Hood-os gagyi is.)
Ha ennyire azért nem vagyunk merészek,nézessük a kölkökkel a
MESÉK MÁTYÁS KIRÁLYRÓL-t
és
MONDÁK A MAGYAR TÖRTÉNELEMBŐL-t
ÚJKOR-tól napjainkig
Tenkes kapitánya(kuruc-labanc világ)
Szaffi(török hódoltság kora)
Mézga család(szocialista időszak)
Sissi hercegnő kalandjai(1800-as évek közepe,Osztrák Császárság)
Pocahontas(Észak-Amerikai indiánok és az európaiak kalandjai)
Irány Eldorádó(Dél-Amerika meghódítása)
Érdekes,a legújabb kori történelemről,háborúkról nem nagyon készítgetnek rajzfilmeket gyerekeknek...