Egyiptom élienjei

Már jó ideje lógok ezzel az élménybeszámolóval,de a körmös tanfolyam miatt érthető okokból háttérbe szorult.

Még március elején néztem meg a Jupiter fölemelkedése ikertestvérének/sorstársának tekinthető Egyiptom isteneit.Még éppen jókor,mert az volt az utolsó,elérhető helyen,normális időben és jó áron tartott vetítés,mivel az azt követő héten már csak 1-2 külvárosi mozi tartotta meg a műsorán.Mindez 2 hét vetítés után.Szóval majdnem kicsúsztam az időből.A mozikban elég gáz vetítési időpontokkal adták,rendszerint kora délutánonként.

A filmet a Jupiterhez hasonlóan agyon szidták,pedig a CGI-n kívül kevés gond volt vele,de erről majd később.

A filmet elsősorban az ancient alien téma miatt akartam minden áron megtekinteni,ha gagyi a film,ha nem.Élienek minden mennyiségben jöhetnek.

Szóval...egyszer volt,hol nem volt,volt egyszer egy ókori Egyiptom,ahol az űrből pottyant "istenek" boldogan éltek fantasztikus kreatúrájukkal,az emberrel együtt.Ezek az űrlények voltak Egyiptom uralkodói,vér helyett arany fojt ereikben és több méter magasból nézték le az embereket,mert akkorára nőttek hogy azta hűha. Szupermagas,szuperszép,szuperhatalmú,szupergazdag lények,akiknek a vérükön kívül a budijuk is aranyból van.

A történet lényegében egy,az élien uralkodóházaknál oly gyakori családon belüli erőszak történetét mutatja be,mi szerint mikor az aktuális uralkodó,Ozirisz, fiát,Hóruszt akarja megtenni a következő fáraónak,Ozirisz testvére,Széth,a kis család fekete báránya a koronázási ceremónián megöli Oziriszt,a többi családtagot meg megcsonkítja(kitépkedi,leszaggatja róluk speciális,szuper képességeket biztosító protéziseiket)vagy megfélemlíti.Hórusztól az egyik szemét veszi el.Végül átveszi a hatalmat.

Hórusz száműzetésbe kerül és az addigi jólétnek is hirtelen vége szakad,az addig a piacon önfeledten zsibongó embereknek fallikus szimbólumot kell építeniük Széth apjának,Rának a tiszteletére az új munkaalapú társadalomban.

Itt lép képbe a történet ember főszereplője,Bek,a legendás megélhetési bűnöző,aki szép ruhákat lopkod a szerelmének,hogy legyen mit fölvennie.A rendszerváltás Bek tökéletes életét is romokba dönti:a szerelmét,Zayát elveszti,és naplopás helyett a fallikus szimbólum építésén kell dolgoznia.De innen hamar meglóg,és végre összefut titkárnőként,esetleg szexrabszolgaként(?) tevékenykedő Zayával a főépítész palotájában.

A továbbiakban Bek Hóruszt támogatva szerzi meg Széth kincseskamrájából Hórusz fél szemét és megküzd a boldogságát veszélyeztető setét erőkkel. Zaya közben meghal,mikor Bekkel egy kocsin menekül a főépítésztől.

A bajt tovább fokozza,hogy Széth a vagyonhoz köti a túlvilági boldogulást:a gazdagoknak a túlvilágon is habzsi-dőzsi lesz,a szegények meg mennek a levesbe,és mint tudjuk,az ókori Egyiptomban a túlvilági élet mindennél fontosabb volt.Mivel Zayának nincs semmije,így szörnyű sors vár rá odaát.

Persze a végén a mire átverekedik magukat a reptílián kígyólovagló amazonokon,meg a szfinxen meg a mindenféle rusnya szörnyeken és monszterekké alakulva Hórusz és Széth is megküzdenek egymással,eljön a boldog vég és Zaya mellett még az időközben elhalálozott Bek is föltámadnak.Így,egyszerűen.Föltámadnak.Ha Jézusnak sikerült,akkor Beknek és Zayának is sima ügy volt.Sajnos Széth meghal,pedig igazán végre életben is hagyhatták volna a főgonoszt. És természetesen,immáron két szemmel Hórusz lesz az új fáraó és Beket megteszi jobbkezének,ami óriási jelentőséggel bír,mivel történetesen csak egy emberről van szó.

Nekem alapvetően tetszett a film,nálam tökéletesen elérte a célját,szórakoztatott és kikapcsolt.Ami viszont megbocsáthatatlan volt a készítőknek,az a halál béna CGI.A speciális effekteket,lényeket,a látványt mintha csak a rendező/producer/forgatókönyvíró/stb kisgyermeke alkotta volna meg egy tábla csokiért valami ingyenesen hozzáférhető programmal költséghatékonyság címszó alatt..Bár lehetséges,hogy még egy 3 éves kisgyermek is jobbat bírt volna alkotni,mint a filmet készítő okos felnőttek.De tényleg,amikor a két főszereplő átalakul,az annyira mű és ócska,mintha két fölnagyított olcsó kínai szuperhős-akciófigurát látnánk,de lehet,hogy azok is voltak...Nekem az a véleményem,hogy ennyire bóvli CGI-vel tilos széles vászonra szánt látványfilmet piacra dobni.Persze a profi látvány se mindenható,ezt láthattuk a Jupiter fölemelkedése esetében is:hiába a tökéletes,lélegzet-elállító látványorgia,ha a sztori/rendezés egy rakás szamóca.Akkor már foghatják a fejüket.

A kedvenc jelenetem az volt,mikor Bek haldoklott.Hórusz ígért neki fűt-fát,ilyen isteni pozíciókat,de Bek szerint ő maximum csak a hülyeség istene lehetne.Az is jó volt,amikor Hórusz mindig Beket küldte a patakra vízért,mivel ő ugye egy isten,aki ilyen pórias dolgokat nem csinál.

A legfrappánsabb szereplő Hórusz kedvese volt,aki remek taktikai érzékének köszönhetően mindig a győztes férfi oldalán feszíthetett,hol Hórusz,hol Széth mellett,mikor melyik volt a menő.

A manapság szinte kötelező erős női karakterekben csak úgy dúskálhattunk,nagyítóval kellett keresni őket,de sehogy se lehetett a nyomukra bukkanni.De valahogy nem is hiányoztak a karddal/lőfegyverrel/lézerkarddal/nuncsakuval vagdalkozó,bizonyítási kényszertől viszkető femipicsák. Mellesleg nőből vagyok,de az ilyen női karakterektől csak feszélyezve érzem magam,hiszen én még egyetlen 2 méter magas,120 kilós kigyúrt férfit sem ütöttem le fél kézzel az 51 kilómmal és 156 centimmel.

Többek furcsállták,hogy Rá,az őspapa-isten mi a csudát keres az űrben,egy űrállomásként funkcionáló valamin.Hát azért,mert földönkívüli.A mezopotámiai istencsaládnál is így volt:a fiatalok lejöttek a Földre,az öreg meg maradt az anyabolygón,és csak néha ereszkedett le rendet tenni,ha már nagyon civakodtak a gyerekei.

A filmet rettenetesen támadták amiatt,hogy fehér színészek játszották az egyiptomi isteneket,akik egy legújabb hóbort miatt újabban fekete bőrűek.Az egyiptomiakról én úgy tudtam,hogy valami kreol bőrű,sötét szemű és sötét hajú népség volt,de semmiképpen se full fekete bőrű volt az egész társadalmuk.Vannak afrikai vonásokat mutató embereket ábrázoló egyiptomi műalkotások,de ez szerintem inkább amolyan rész-jellegzetesség volt.Keveredhettek a földrajzi közelség miatt fekete afrikaiakkal,akik hatást gyakorolhattak a külsejükre,de nem ez lehetett a jellemző.A főbb szerepek közül csak Thot istent alakította fekete színész,de szerintem a szükséges színkvótán túl(minden filmben,fotón,satöbbiben kell lennie legalább egy feketének vagy más színes bőrűnek)fölösleges lett volna tovább színesíteni a palettát.Én szívem szerint közel-keleti típusú színészekkel játszattam volna el a történetet.Manapság nagy dili mindennek a kiszínezése.Értem én,hogy a fekete színész is vágyik a változatos szerepekre és a feketék is szeretnék magukat viszont látni a filmekben,de elég erőltetett az,amikor ismerten fehér történelmi személyiségeket,karaktereket játszatnak el feketékkel.A fekete bőrű viking azért már kicsit fura.Más a helyzet az ősmesék karaktereivel,egy afrikai környezetbe helyezett Hófehérke,Csipkerózsika vagy Hamupipőke történet még akár újdonságként is hathatna,így tehát egy afrikai Csipkerózsikát nem tartok kizártnak.Vagy ott vannak még a fantasy,a sci-fi vagy a napjainkban játszódó filmek,sorozatok.És ha mindenképpen a történelmi filmeknél akarunk maradni,akkor,végül is,nekik is van történelmük,igaz,az eléggé lehangoló,így értem én,hogy mi a probléma.Abszolút megértem a bánatukat,mert a magyarok se nagyon nézhetik saját magukat a "hazai" gyártású filmekben,a magyar hős a mozikból valahogy hiányzik...de sebaj,nézhetjük rongyosra az Egri csillagokat.A fekete egyiptomiakhoz még annyit fűznék hozzá,hogy találtak szőke és vörös hajú ókori egyiptomi múmiákat is.Lehet erősködni,hogy biztos,hogy a mumifikálási eljárás miatt fakult ki,színeződött át a hajuk,de minden esetre elgondolkoztató.

Valahol olvastam,hogy valakinek ez a film a Jupiter fölemelkedését juttatta az eszébe:"mintha lett volna tavaly ilyenkor egy hasonló film a mozikban...".Igen,a két film hasonlít egymásra,mind témában,mind a sorsában.Mindkettő az ancient alien sztorin alapszik,mindkét filmben azt mutatják be,hogy az emberiség valójában a földönkívüliek kreációja.Az emberek sorsa "hallhatatlan",emberszerű lények kezében nyugszik.Mindkét filmben fölbukkan a gonosz,sötét ruhás élien családtag,aki súlyosan veszélyezteti az univerzum bioritmusát.Aki aztán meghal.A jelmezek és a grandiózus,illetve csicsás cuccok is egymásra felelgetnek.Jelentős különbség viszont,hogy itt nincs látszólag egyszerű származású kiválasztott,akit úgy emelnek ki a semmiből,Bek igazából amolyan szárnysegéd,nem kiválasztott,nem is ő a főszereplő.Hórusz se igazán egy tipikus kiválasztott,mert már eleve egy kivételezett helyzetbe születik bele,nem a legutolsó marhapásztorból/vécépucolóból küzdi föl magát a csúcsra,16-ik szülinapjáig mit sem tudva isteni származásáról.És természetesen hadd említsem meg a másik nagy hasonlóságot,a filmek sorsát.Habár az egyikben szemkápráztató lett a látványvilág,a másikban már kevésbé,végül mind a kettő megbukott és belehullt a feledés mély, sötét kútjába.Aha.Emberek nem szeretni élienek. Értem én.

Az Egyiptom istenei talán egy perfekt CGI-vel és több,az aktuális trendeknek (fekete egyiptomi isteneket akarrrunkkk!)való engedménnyel és a földönkívülizés kihagyásával sikeres is lehetett volna.

Egy kicsit álmodoztam arról,hogy milyen jó lett volna,ha Eddie alakította volna Széth istent.Újra fekete ruhában,kocka hassal,gonosz élienként...ó,nyami.A nővérem letorkollt,hogy hogy képzelem ezt,hogy mutatott volna az akciójelenetekben,amikor harcolni kellett,azzal a ványadt,girnyó testével.Hiszen a Jupiterben is csak karmolászásra és hajtépésre futotta neki.

És azt is sérelmezték,hogy az istenek úgy beszélnek az emberekhez,mintha azok értelmi fogyatékosok lennének.Ó,hát a sumer istenek is így társalogtak az emberrel,aki a kezdet kezdetén egy buta,együgyű lény volt,így érthető a kisegítő-iskolás tanítónéni stílus az emberekkel szemben.

A film szerintem egyszer simán megnézhető,minden esetben pozitívabb érzésekkel távoztam róla,mint a Mindenség elméletéről vagy a Dán lányról. Ancient élien rajongóknak kötelező darab.