Varázslók közt

Akit érdekel,az már biztosan tudja,hogy még röpke 3 hét,és újra elmerülhetünk J.K.Rowling varázsvilágának élvezeteiben,ha akarjuk,ha nem.

Az "utolsó" HáziPálinka film 2011-ben jött ki és milliók fetrengtek könnyekben fulldokolva,hogy most mi lesz velük,vége a varázslatnak,ami addig bearanyozta szürke kis hétköznapjaikat.Vége,mindennek vége,most már csak a szerény nosztalgia,a régi könyvek és filmek újraolvasása-és nézése maradt.

Egy büdös frászt.

Már akkor tudtam,hogy 5 év után újra dübörögni fog a mozikban egy valamilyen,tökmindegy hogy milyen HP film és a fanatikus fanok is szépen sorban állhatnak éjfélkor egy újabb regényért,vagy bármilyen,könyv formátumú tárgyért.

És tessék.

2016-ot írunk,eltelt 5 év,és ez van.Új film,új könyv és a régi verkli.

Persze azért az új mágikus mozi nem teljesen olyan,mint amilyennek várták,de mindegy,a lényeg,hogy Rowlig tojta,és kész.A fanatikus fanok sokáig reménykedtek egy Harry-Ron-Hermione felnőttfilmben,ezt végül is egy színdarab formájában megkapták.De most jó nekik ez az "új" főszereplős is,hszen idomított birkák,mit is várunk el tőlük.Rowling írta,oszt a pofádat befogod.Szóval Rowling előhalászta az ötlettára legmélyéről ezt a Newt Scamandert,akiről csak annyit lehetett tudni,hogy magizoológus,meg ő írta az egyik roxforti tankönyvet.Ha jól emlékszem,csak említés szintjén szerepel a klasszikus könyvsorozatban.Erre most ő a nagy főhős.Bár ez még mindig nagyobb fantáziáról árulkodik,mintha a triós vonalat filmesítették volna meg.A történet arról fog szólni,hogy Scamandertől elszabadul pár mágikus lény,és majd azokat fogják hajkurászni.Meg természetesen jönnek majd a szokásos HP-klisék,amiktől nekem konkrétan hányingerem van.

Akkor most mondani lehetne,hogy miért lihegek itt a téma fölött.Mert ezek nem mást választották ki a főszerepre,mint Eddie Redmayne-t.Az egész olyan,mint egyrossz összeesküvés-elmélet.A film semmilyen érdeklődést nem váltott volna ki belőlem,erre föl belerakják Eddie-t,mintha direkt ki akartak volna velem tólni. Miért,miért pont ő?Miért nem Benedict Cumberbach(vagy hogy is írják) vagy Tom Hiddleston?Vagy egy bármilyen,akármilyen,akár eddig még a teljes ismeretlenség homályában leledző színész?Ajjajjaj...

Vegyes érzéseim vannak ezzel a filmmel kapcsolatban.Habár már tavaly nyár,már a forgatás ideje óta megy a lehengerlő,megszerettető reklámkampány,valahogy bennem képtelen volt szimpátiát ébreszteni a film.Sokan máris imádják,látatlanul.Én az általam tévében legutoljára nézett HP filmet egyszerűen kikapcsoltam a 10. perc után,mert annyira szxr volt,képtelen voltam végignézni,még háttérzajnak se volt jó.

Ez is csak a korlátlan kapzsiságnak köszönheti a létrejöttét.Kell a pénz,no.A készítők ezerszáz csilliárdokat varázsolnak ki a rajongók zsebeiből és végre megvehetik a 100. nyaralójukat valami flancos paradicsomban meg az 1000. Gucci meg Ricci meg a fene se tudja milyen márkájú koktélruhájukat,amit csak egyszer fognak fölvenni.Az egész csak erről szól.Eladnak neked egy verhetetlenül remek marketinggel megküldött,középszerű albioni varázsló-szappanoperát.(Egyébként a HP marketingje olyan jó,hogy azt tanítani kellene.)Egy fanyalgó hozzászólásban olvastam,hogy a HP-hoz hasonló regényekkel vannak tele a könyvtárak,de alig ismeri őket valaki,mert rossz a marketingjük.Igen,a HP marketingje igen erőszakos.Ott van mindenhol.Még talán a Star Wars-é se ilyen intenzív.

Sokszor írtam itt,hogy 11-13 évesen mennyire szerettem ezt,és amennyire szerettem kistiniként,annyira megcsömörlöttem tőle felnőttként.Most egyszerűen ki nem állhatom.Anyám már a megjelenésekor se lelkesedett érte,billentyűzetet nem tűrő szavakat használt rá,ami azért egy kicsit túlzás,mert nem szennyirodalom ez,hanem csak egy olyan szórakoztató olvasmány, ami olyan, mint a többi, hasonszórú fantasy társa csak ennek jobb a reklámja.Nem állítom,hogy olvassanak inkább Jókait,egy frászt,Jókait én se értem mindenütt,Jókai stílusa fölött már elröpült az a fránya idő.Az állandó érv a HP mellett,hogy legalább olvasnak a gyerekek.Miért,miért olyan fontos az olvasás?Én nem esnék kétségbe,ha a gyerekem nem olvasna semmit.Inkább netezzen,nézzen filmeket,nyomkodja a kütyüket,de ne olvasson könyveket.Régen sokat olvastam,de mára szinte a nullára csökkent az érdeklődésem az olyan könyvek iránt,amiben nincsenek szép,nagy,színes képek.

Egy szó mint száz,ez a varázsvilág nem az én világom.Akkor már inkább az Alkonyat...abban legalább bugyuta a lány főszereplő.Tényleg, az Alkonyatról is pusmogják,hogy érkezik a folytatása,mert hát az is egy szép biznisz volt,és eltelt már az ajánlott várakoztatási idő.Bár a főszereplők még ágálnak egy kicsit ellene,de szerintem lesz az a pénz,amiért visszatérnének,főleg ha nincs jobb projekt az életükben.

 

 

Mondhatnátok,hogy keserű a szőlő,mert milliomegy sikeres francise vesz körül,sorra jönnek a folytatások,miközben a történet,amit szerettem,viharos gyorsasággal a hamvába húnyt.Igen,lehet ezért érzek negatívan a HP irányába.Ha lenne 5 millió Jupiter felemelkedése folytatás,akkor mit érdekelne,hogy mennyi HP film készül.De erről bővebben egy másik írásomban.

A címmel utalni akartam arra,hogy ennek az őrületnek sose lesz vége,és a Barátok közthöz hasonlatosan majd szépen 1 888 544 db részre duzzad,és azon is túlra.Emiatt akár még nevet is változtathatnának.De tényleg.Ez az új film is eredetileg egynek készült,majd gyorsan trilógiává duzzadt,sőt,jön még két további rész is.Jaj anyám borogass...

Eddie az egyik nyilatkozatában egyenesen odáig jutott,hogy Rowling egy géniusz,mert kitalált egy képzeletbeli világot.Mi a...?Akkor én is géniusz vagyok?Mert én is kitaláltam egy fantasy világot,sőt le is írom,hogy mi történik ott.Eddike,ne viccelj,sokan kitaláltak már fantasy világokat,jobbakat is,rosszabbakat is,nem Rowling találta föl a műfajt.Persze,számít az olvasható,gördülékeny fogalmazásmód és az átláthatóság.De könyörgöm,fantasy történetet bárki tud írni,aki járt legalább gimnáziumba,még jobb esetben humán szakos egyetemre,olvasott ilyen könyveket,érdeklődő a világ dolgai iránt és van egy jó közepes(vagy több)műveltsége,konyít valamennyire a történelemhez,mitológiához,kultúrtörténethez,vallásokhoz,stb.Azt is tudom,hogy most Eddie-nek kötelező tövig nyalnia(igen csúnya,de találó kifejezés)a filmstúdiónak és az írónak,igaz szerintem ő ezt ebben az esetben őszinte meggyőződésből teszi.

Mellesleg nem irigylem Rowlingot,én nem bírnám azt a nyomást,kényszert ami a filmstúdiótól és a könyvkiadótól nehezedik rá(írj minél több,több,több ugggyannnillyet!!!).Emiatt érzékelhető is néminemű izzaddságszag a HP-n a negyedik,hirtelen meghízott résztől kezdve.A népszerűségről,nyilvánosságról nem is beszélve.Én belebolondulnék a szégyenbe,hogy nekem bármi közöm is van ahhoz a szxrhoz,ami kikerült a kezeim közül.Akkor inkább álnéven,arc nélkül,a nyilvánosság szigorú kerülésével.Magyarországon nem lehet annyit keresni könyvkiadással-írással,hogy egy életen át luxusban élj és soha többé ne keljen tisztességes civil munkát vállalni a megélhetésért.És akkor hogy állnék munkába?"Ja,te voltál az,aki megírta azt az ufós szexkönyvet?Bocsi,nem rád gondoltunk..."

Ennek az egésznek szerintem csak akkor lesz vége,ha meghal Rowling,az meg még vagy 30-35 év.Van még hát ideje 20-25-30 db sztori megírására,ebből készülhet még 40-60 db film,attól függően,hogy mennyire részletezik,nyújtják az eseményeket,az egyéb földolgozási formákról(musical,rajzfilm,színdarab,opera,bábfilm,gyurmafilm,képregény,balettelőadás,stb.)nem is beszélve.Ó,szerintem nekem a HP kreatív szaktanácsadójának kellene elmennem,vég nélkül tudnám ontani magamból a kreatív ötleteket hat számjegyű fizetésért.Szóval,ha meghal.Vagy mégsem.Lehet,hogy a még több pénz reményében a stúdió és a kiadó majd eltitkolják a halálát,legalább egy pár évig,hogy egy szellemíróval még írattathassanak pár sztorit.Vagy nyilvánosan fölvállalják hogy már egy szellemíró írja az új történeteket."A J.K.Rowling varázslatos világából"való címkét végül is erre is rá lehetne húzni,ha önálló,új műfajként tekintünk rá.Vagy már ennek a kitalálásakor is arra gondoltak,amire én?