Kirándulás hegyen-völgyön,behányás szélén

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tegnap kirándultam egy majdnembehányósat.Az Északi-Középhegységbe,Bátonyterenyére,pontosabban annak Maconka városrészébe mentem.Hosszasan zsötykölődtem(új magyar szó!)az autóban,végig azon aggódva,hogy nem-e hányok be,de szerencsére csak émelyegtem.Utazásom nehézkesen indult,bla,bla...

Sokáig csak száguldoztunk,és kerülgettük a vadkacsákat.Ugyanis a vadkacsa szigorúan védett állatfaj,pusztítani nem szabad.Ez a vidék a Magyar BANÁN Köztársaság egyik fokozottan lepusztult körzete,és vadkacsa rezervátuma.A szociban gigantikus gyárak pöfögték itten büdös cuccaikat a légtérbe,illetve minden bokorban bánya üzemelt,kiemelt iparvidék volt.Az 1990-es évek elején egytallóra bezártak szinte mindent,azóta erről a vidékről szinte megfeledkeztek...Egy-két helyen láttam vörös csillagot és szocicímert kirakva kisboltok cégtábláin.Szólni kellene nekik,hogy már nem a szocializmust építjük.Ezek azok a falvak,ahol a lakosságszám 300 -500 fő körül mozog,vagy alatta van,és a kocsma egyben élelmiszerbolt és szatócsbolt is.Hát igen,és a lakosság túlnyomó része vadkacsa.

Az első hely,ahol megálltunk,Mátraverebély volt,ha jól emlékszem.Itt játram már régebben is,hiszen itt lakik apának egy szappanopera-függő volt üzletfele.Éjjel-nappal dübörög nála a szappan,és amikor nála jártunk,nemigen lehetett hozzá szólni,mert akkor lemaradt volna arról,hogy Don Huan Armando Alehandro és Esmeralda Margherita Hosemango mit műveltek az ültetvény sűrülyében.És az illető még csak nemis egy rissz-rossz öregasszony.

Itt is van egy régi,középkori templom,a település méretéhez képest nagy.Méreteiből következik,hogy a középkorban jelentős templom volt.Az objektumot pár éve felújították,de már most itt-ott ázik a fala,és ez általában nem a középkori építőmesterek bűne.Most remek barackrózsaszín,ami kicsit nem illik a templomhoz,de bevallom,az évek során kicsit fakult.A templomba nem tudtam bemenni,csak egy,az oldalában kialakított üvegajtós helyiségig jutottam.Itt piciny kínpadok voltak párnástul kiállítva,meg,egy,a templom történetét taglaló papíros volt kiragasztva.Kétoldalt freskómaradványok,de nagyon kivehetetlen állapotban,talán a donátorokat(a templom alapítóit) ábrázolta,amint Szűz Mária,vagy a névadó szent alakja elött térdepelnek.Ilyen freskók vannak a közeli Taron,illetve Maconkán is.Meglyegyzendő,hogy az ilyen festmények voltak az előfutárai a késöbbi önálló nemesi,gazdag polgári portréknak.Hiszen itt is az alapító személyét és családját örökítették meg.Itt egy díszes kaput láthattam,amin még látszódik itt-ott az eredeti festés,egy műzöld színt például tisztán ki lehet venni.Ez ám a tartós festék!A templom szentélyében szép üvegablakokat lehet látni,ezeket a nem olyan régen illesztették oda,20.század legvégiek lehetnek.Ezekben nincs mérmű,de mellettük van egy eredeti ablak,egyszerű kis kőráccsal,valószínűleg a többi is ilyen lehetett.Egy nagy,kör alakú ablaka is van a templomnak,itt egy szép rózsaablakot kell sejteni,de sajnos most csúnya szoci átlátszatlan világosfosszínű üveg van benne,olyan,amit szociban épült családi házak teraszkorlátaiba láthatunk beépítve.Szép kis koragótikus templom,mellette temető,éppen ottjártunkkor sírt ástak.Mert régen a templomok körül temető is volt létesítve,csak a késöbbiekben köztisztasági okok miatt a halottakat kiebrudalták a templomkertből.Itt csak azért maradhatott a temető,mert a templommal eggyütt kívül fekszik a falun,a falu szélén van.Mátraverebélyen kis híllyán elgázoltunk pár,lassan totyogó vadkacsát.

Következő állomás Szentkút volt,ami csak egy köpésnyire van Mátraverebélytől.Itt nincsenek sajnos középkori értékek,csak egy ízléstelen sárga minibazilika.Ez egy jelentős zarándokhely,a búcsúkor itt az emberek csak úgy tapossák laposra egymást.A tömeg irdatlan méreteiről a parkoló is híven árulkodott.Ekkora parkoló még a Tesco elött sincs.A parkolóval szemben bódésor,némelyik még nyitva is volt.Anyának shoppingolhatnékja támadt,de csalódott,mert az árusok leginkább a falusi öregasszonyok szentszoborra való kiéhezésének csillapítására voltak beállítva.Na,itt megvolt a 10 évre elegendő giccsadagom.Érdekes,hogy a giccs egy német eredetű szó,és a világon csak német nyelvterületen,illetve Magyarországon található meg,célja,hogy a kispénzű,bugyuta egyszerű embereknek,akik különben nem bírnának igazi művészi alkotásokat venni,szobrokat és festményeket adjon.Bugyuta nénikéknek bugyuta szentszobrot tessék!

 Az árusok kínálata mindössze Szűz Máriára,Kisjézusra,Nagyjézusra,és Szent Családra korlátozódott,itt ott becsúszott egy-két angyal,de a kínálat szinte csak ennyi volt,de ez nagy bőségben.És mind ízléstelen,cukormázas csillogású,bamba formátumban.Ez az egész Szentkút merő egy giccs.Egy csomó szentet a feledés homályába taszítottak,tiszteletük eltűnt,magyarán most már nem trendik.Elfelejtették Szent Pétert,Szent Lászlót,Sárkányölő Szent Györgyöt stb.Egy ilyen ábrázolást nem lehetett találni,én mindössze egy Szent Lászlós imafüzetet találtam.Jó,pár szent egy kicsit "divatjamúlt" lett,pl:lovagszentek,de azért ez mégis túlzás.Ezeken a képeken minden olyan tündibündi,pedig ha elolvassuk a Szentek Élete című művet,abból szinte fröcsög a vér a nyomtatott sorokból,főleg az elején.Szentkúton állítólag működik apácakolostor,de én egy apácát se láttam.Egy épületről sejteni lehetett,hogy zárda,de jó kihaltnak tűnt.

Ittam a hírhedt szentkúti vízből,és jelentem,még élek.A víznek egyébként nem volt semmi különös hatása.Rajtunk kívül még pár nyugdíjjas lődörgött a helyszínen.Sokan a vizet vitték műanyag palackokban.Volt még pár kövérre hízott macska is.Felkapaszkodtunk az ál-Lurdy barlangba.Ez amolyan olcsó kárpótlás azoknak,akik az eredeti helyszínre nem tudnak elmenni.A barlangban két negédes szobor áll,Szűz Mária és Szent Bernadett.Azért barlang,mert az eredeti jelenés is barlangban játszódott.Itt volt a legjobb,ugyanis egy öregasszony megasztárosdit játszott a szentszobrok elött.Egy borzalmas keserves litániát énekelt papírról a romlott ifjúságról.Én meg elkezdhettem volna egy másik litániát,a nyugdíjjasok bogarairól.("Ó,Szűz Mária,hallgass meg,miért kell az öregeknek a hajnali csúcsforgalomban hazulról elindulni?!").Majdnem kitört belőlem a röhögés...Na,akkor lett is volna verekedés a barlangban!A produkció olyan sikeres volt,hogy a nénike megint eljajongta a litániát a többi öregnek,majd terjeszteni kezdte azt az irományt,amiből olvasta.A hely neve egyébként onnan származik,hogy egyszer Szent László király itt is vizet fakasztott a sziklából.Ennek persze ezen a helyszínen kevés köze lehet a valósághoz,ez a sztori szerintem csak azért kellett,hogy katolicizálhassanak vele egy régi,pogány ősmagyar szent helyet.Mert nem kizárt,hogy Szentkúton pogány áldozóhely működhetett.Mint már ismeretes,régen a magyarok kutak,vízforrások,patakok mellett  is kialakítottak vallási helyszíneket.A hely az 1200-as évek óta búcsújáró hely,egyébként meg egy lepukkant bányászfalu terül el mellette.

Végül megérkeztem Bátonyterenyére,pontosabban annak Maconka részébe.Bátonyterenyét a szociban mesterségesen kreálták több kisebb településből.Itt áll egy kis Árpád-kori templom,aki 13.századi eredetű,egyhajós,egyeneszáródású szentéllyel épült.A templom keletelt.Nyugati homlokzata fölött kis fatorony emelkedik,kőtornya nincs.A déli falon három román kori tölcsérablak és az eredeti déli bejárat visszaállított maradványa látható.A szentély déli oldalán kis barokk ablak,a keleti oldalon román kori ablak.A templomhalyó északi oldalához négyszög alaprajzú sekrestye nyílik.Kazettákkal borított gerendamennyezet zárja le a templombelsőt,a szentély bordás keresztboltozatú.

A templom középkori részletei az 1970-71-es években történt falkutatás során bukkantak fel,a helyi nénikék legnagyobb bánatára...Ez ugyanis azt jelenti,hogy nincsen nyulka-piszka a templomhoz,mindent az eredeti állapotban kell hagyni,hozzányúlni nem szabad.Ez bántja az nyanyákat,akik abban a hiszemben nőttek fel,hogy az Isten házának a lehető legszebbnek kell lennie.Szégyellik,hogy az ő templomuk milyen koszlott,kopott,míg bezzeg a szomszéd falu temploma csillog-villog az aranyozástól és szép bugyirózsaszín színű.És bamba Szűz Marisok helyett csálé,gülüszemű középkori szentek bandzsítanak rájuk,akiket még fel se ismernek.Persze,néminemű lexikális tudás elengedhetetlen a középkori művészet zsenialitásának értékeléséhez,és ehhez ezek a nénikék nem elég tanultak.De azért betettek két cukiszentszobrot is,az otthonosság kedvéért.

Vannak itt freskók is.De csak a szentélyben,és a szentély külső falrészén.A hajóban lévő képek ugyanis a 16.században a tető beomlásakor elpusztultak.A szentély keleti falán az ablak felett Vir Dolorum ,vagyis a Fájdalmas Krisztus,a kor divatjának megfelelő vörös márvány szarkofágban állva.Balról Mária símul fiához .Szent János apostol jobbról áll,Jézus karját támogatva.Egyesek szerint Mária Magdolna áll ott,de mivel Szent Jánost gyakran ábrázolják nőies fiatalemberként,ez sokszor találgatásokra ad okot.E kegyképet kétoldalról imádkozó,térdelő világiak,a donátor és családja veszik körbe.A jobb oldali csoport első alakja a család feje,Jolsvai Leusták,mögötte a két kisebb alak talán feleségét és Ilona lányát ábrázolja.A fehér ruhás ifjú a nádor fiát,Györgyöt jelenítheti meg.Az ablak alatt érdekes,tányérra vagy céltáblára emlékeztető hármas koncentrikus kör látható,ezüstös-fehér színben.Ez a Szentháromság egy megjelenési formája.Ilyen látható Veleméren is.Látható még egy Ábrahám kebelén kép is,de ez nagyon töredékes,csak a fehér szőttes és az arcok láthatók.

A szentély oldalfalain a tizenkét apostol látható,de kettő,Szent Péter és Szent Pál(JAKAb?) kivételével elpusztultak ,csak a tappancsok maradtak itt-ott.Bal oldalon Köpönyeges Madonna.Ez az ábrázolás egy középkori szokásra vezethető vissza,amikor is a gazdag nemesasszonyok "a köpönyegvédelmet"  biztosíthattak,védelmükbe vehettek bűnösöket.

A külső részen balról két szent álló alakja,az egyik püspök.A másik oldalon Szent Mihály főangyal a mérleggel.A 13.század második felében készülhettek.Volt a templomban egy Mária élete falképciklus:angyali üdvözlet,visitatio,és Mária halála.De ezek szörnyű állapotban vannak.

Ottjártomkor a képeket éppen restaurálták.A templomban sok a fehér falfelület,szívesen kifesteném.Mondjuk egy Szent István király élete falképciklus igazán illene ide,hiszen a templom védőszentje is Szent István király.