Tél

Még sose írtam ilyen későn a karácsonyról,igaz nincs is róla nagyon mit írni.Ez volt az első karácsony,amin ennyire kevesen voltunk,csak anya és én.Apa utolsó karácsonya 2018-ban volt,nővéremék 2019-ben karácsonyoztak velünk utolsó ismert alkalommal,mivel 2020 júniusában külföldre költöztek.A karácsonyfát sikerült lerakatni a padlóra,a dohányzóasztalt,amin addig volt,átvittük apa szobájába.Így végre szék nélkül lehetett díszíteni.Érdekes,hogy egy ennyire hobbit családban miért kellett mindig asztalra rakni az amúgy is nagy karácsonyfákat.Jó,régen,a nagy és magas nappaliban még volt valamennyi értelme,mert jobban mutatott.

Nemigen vásárolgattam,pedig ekkor kaptam hosszú idő után az első fizetésem.Jó,persze,a vírus miatt nem lehetett most annyira tobzódni hogy megnézem itt is,ott is.Vagyis lehetett,de nem volt tanácsos.Ám így is sikerült összevásárolnom egy cuki hólányt(hóember rózsaszín sállal és usánkában),ezt még novemberben vettem egy hobbiboltban,de mire decemberben újra visszamentem,már csak csúnyák voltak abból is csak 4-5 darab.Vettem egy álló kis szarvasbikát.Mókusok most nem voltak jók,mind albínó volt meg olyan nyomottak.Megvettem álmaim régóta halogatott lilás-rózsaszín karácsonyfa-gyöngysorát.Meg már karácsony után láttam,hogy 50%-os akció volt a helyi pláza virágüzletében és vettem egy nagyobbacska szarvast a nagyobbacska szánkó elé.Így már száguldhat a Mikulás,amit az unokaöcsémtől cafcaráztam(neki nem kellett).Mostanában egyre-másra arra jutok,hogy nem igazán dobogtatják meg a díszek a szívemet.Vagy már van otthon,vagy pedig csúnya/gagyi/drága/unalmas megjelenésű vagy az összes együtt.A dísz árak nagyon elszálltak.De szerencsére bespájzoltam,míg olcsó volt.A nagy ebédlőasztalra kis műanyag-karácsonyfákat raktam,már nem bajlódtam igazi fenyőágas dekorációval.Anya persze vett fenyőágat,volt az is,egy vázában.

A menü most is a szokásos volt,diós-mákos bejgli,sült kacsa,halászlé,rántott hal csak szilveszterkor volt.Vettem szaloncukrot is,kávésat meg ír krémlikőröst meg Erős Pistásat.Az Erős Pistásból még mindig van,nagyon finom,olyan,mint a csípős Sport szelet.A másik szaloncuki is jó volt,szerencsére nem volt gejl,bár anya leszólta,mondván,hogy nem igazi szaloncukor,hanem csak bonbon.No,ő is vett magának "igazit".Vegyes zselé,pár szem banánossal.Olyan íze,volt,mint a cukormázba mártott kockacukornak.

Év végére annyira kiürült a ház,hogy a belső udvarra néző lakásokban jó ha 5 lakás ablaka világított csak.Mondjuk a diákok 2020-ban a vírus okozta online oktatás miatt hazamentek vidékre vagy külföldre,jópár lakás maradt bérlő nélkül.És a mi társasházunk túlnyomórészt ilyen lakókból áll.

A tévéműsor a szokásos volt.Vagyis annyira pocsék,hogy bánatomban Kevint néztem.

Karácsonykor értelmiségi voltam,vettem magamnak két könyvet.A Dűne első kötetét meg egy,jobbára képes albumot egy 18.századi felső-magyarországi rokokó festőről.Meg egy virágmintás bögrét is vettem.Anya egy üveg Bailey's-t ajándékozott nekem.Mindegy,legalább nem foglalja tartósan a helyet.

A szilveszter még inkább semmilyen volt.A tévében még annyira se volt semmi,mint karácsonykor.Sas József,a klasszikus,19.századi eredetű kabaré utolsó jelentős unikornisa elhunyt.Most tényleg írni lehet,hogy pótolhatatlan.Van ez a kétnevű show helyette de még elmosolyodni se tudtam rajta.A menü zsíros rántott hal volt gesztenyepürével és sok zsíros tejszínnel.Anya csak egy kicsit lett rosszul a sok zsírtól de én annyira,hogy másnap képtelen voltam dolgozni menni.Pedig én imádom a zsírt.

Mi jók voltunk,vendéget nem hívtunk,igaz,nem is tudtunk volna kit.Nővéremék külföldön,anya meg a munkatársával sose akarta ennyire összeszűrni a levet.

Nem láttam,hogy mennyire világították ki a környékünk ablakait,erkélyeit.Az elmúlt években növekvő volt a tendencia.A lakásunkkal szemközti panelt nem nagyon világítgatják,csak 2-3 ablakban volt valami.Az ok,hogy régebben öregek laktak benne,most meg egyre inkább huszonévesek.Az öreg nem világít,mert nem szokta az új módit,régen nem volt meg amúgy is spórol,a fiatal meg azért,mert majd hazamegy vidékre karácsonyozni aztán majd ott csinál neki karácsonyt a szülője.A mi házunkban mindig is túlnyomórészt diákok és pályakezdők laktak,akik szintén rohantak vissza vidékre karácsonyozni,itt nem csináltak maguknak karácsonyt.Van pár gyerekes háztartás,de azok se dekorálnak.No jó,azért van pár elvarázsolt lélek a házban,mint például az inkább 50,mint 40 éves részeges riporternő,aki szeret padlótól a plafonig érő vágott karácsonyfákat állítani amiket aztán márciusban hoz le és teleszórja a tüskékkel a házat.Anya dohog,hogy miért állít ekkora,"igazi" karácsonyfákat,se gyereke,se senkije,még szőrös babája sincs.Senki se jár hozzá,csak zűrös pasiügyei vannak.Bár biztos vágyik egy kis "boldog gyermekkor" hangulatra.A legutóbbi karácsonyt már 24-én kora reggel egy boros vagy pezsgősüveggel a kezében hazatántorogva kezdte.Tudom,mi a különbség a kétféle italosüveg között csak nem néztem meg alaposan.Amúgy autót vezetve jött haza.Anyát egyébként vigasztalják,hogy örüljön neki,hogy csak pár nagy fenyős elvarázsolt lélek van itt,bezzeg azokban a házakban,ahol nagyobbak a lakások,sok a kisgyerekes család kutyával meg égig érő hullajtós karácsonyfákkal,no ott aztán halmokban áll a fenyőtüske márciusig(de valójában júniusig lehet zavarászni a fenyőtüskét).

A legutóbbi tél amúgy annyira különös volt,hogy ki lehetett telelni egy szál vékony szövetkabátban meg kis dzsekikben,sose kellett vastag,meleg,igazi téli kabátot fölvenni,igaz Budapesten mindig egy kicsit melegebb az idő.A muskátlik majdnem kiteleltek,de valamikor január-februárban mégis megfagytak.Viszonylag meleg volt,de mégis,valahogy túl sötét,túl hosszú volt ez a tél.