A csíksomlyói passió

Egy szokásos hideg.esős májusi napon megnéztem a Csíksomlyói passiót is.Az eső pont akkor zendített rá,mikor kiértünk a házunkhoz közeli villamosmegállóba szóval szuper volt.Anya is mindenáron el akart jönni,szóval ő is jött.Még sose volt a Nemzetiben,pedig még a téglajegyeket is vásárolta rá a '80-as években.

Jó korán odaértünk,mert nem volt fix helyünk,mert a helyeket érkezési sorrendben lehetett elfoglalni és én olyan voltam emiatt,mint a vásárlók a fekete pénteken.

Kis téblábolás,egy özönvíz előttinek titulált reklámkiadvány fölmarkolása(Nándis szórólap jeeeee) és egy vécébe tett kitérő után leültünk ücsörögni az emeleten a székeknél.Anya először rossz helyre ült,de aztán átsikerült települni a Nándis óriásparaván elé.Ugyanis a 2019-20-as sajtótájékoztató Rocco és fivéreis paravánja most ezt a helyet díszíti.Anya persze nem ezzel volt elfoglalva,hanem a színházlátogatók tudományos igényű megfigyelésével.Kinek milyen a haja,milyen a ruhája,a sminkje,a cipője,a táskája és legfőképpen az alakja.De mindenekelőtt a haja.A hajmániámat,a haj kiemelt fontosságába vetett hitet bizonyára tőle örököltem.Megtudhattam,hogy az egyik idős asszony jól kimelegedett a minipezsgőtől.A nézőközönséget illetően az elsöprő többség 60 év fölöttiekből állt.

Aztán jó sokáig álltunk a sorban az ajtó előtt,az előadás késett.Egy férfi már reklamált a hostess lányoknál-fiúknál,hogy túl sokáig kell várni,mi lesz ha valaki rosszul lesz a sok ácsorgástól.Ami valljuk be,a nézők átlagéletkorát tekintve,nem vicc.

A terembe érve rögtön megcéloztam az első sor közepét.Sokan nem akartak ide ülni,később megértettem,miért.

Tartottam tőle,hogy elvigyem anyát,mert féltem tőle,hogy szokásához híven félhangos megjegyzéseket tesz majd az előadásra vagy a színészekre.A már az előadás előtt a színpadon egy szalmabálán ülő székely mesemondót ugyan még bemutatta,de utána már csöndben maradt,igaz,az előadás nagyon hangos volt és sokat kiabáltak benne,így nem lett volna értelme engem ezzel szórakoztatnia.

Az előadás nem olyan nagy volumenű és hosszú,mint Csíksomlyón volt,de a színvonal ugyanaz.

Tündérke először székely parasztlegényként jelent meg.Anyát az izgatta,hogy vajon megismert-e.Elméletileg tudott arról,hogy megyek 19-én erre az előadásra,de kérem,egy színészen nem látszódhatnak nem oda való érzelmek.Még akkor sem eshet ki a szerepéből,ha a szerettei vagy akár a legnagyobb ellensége ül a nézőtéren.Tündérke jól vizsgázott,nem esett ki a szerepéből,nem keresett szemkontaktust senkivel se,inkább elnézett a messze távolba a nézők feje fölött.

Nagyon izgalmas produkció...nehéz ezt írásba önteni.

Legjobb pillanatok

1.Krisztus búcsúja anyjától.Ez a másik legszebb jelenet,és tényleg olyan,mintha egy igazi anyát és fiát látnánk.

2.Amikor Krisztus vért izzad az asztalnál.Ekkor kb.fél méterre volt tőlem a többi színésszel együtt.Ez is nagyon megható.

3.Az Ördög kötelet dob oda Júdásnak.Az,amit Júdás művelt,már az Ördögnek is sokk volt.

4.Szűz Mária monológja,amit a gyereke apjának,Istennek címez.

Voltak pillanatok,mikor megértettem,hogy sokan miért nem akartak az első sorba ülni.A karikás ostor csattogtatásnál anya félt,hogy kiverik valakinek a szemét meg volt,hogy a Két Ördög kis műanyag szemcséket szórt a nézőtérre,amik a Hangyatojások szerepét játszották.

Néhol az emberek elnevették magukat.Számomra az volt a legviccesebb,mikor a hevesen tiltakozó,halotti leplét szorongató Lázárt valaki addig rángatta,mígnem föl nem borult és ki nem villant a hátsó fele.Mondjuk könnyű volt villantani abban a hálóingben.Lehet kissé óvodás humor,de ott,ebben a komoly darabban mókásan hatott,pedig tragikusnak kellett volna lennie vagy mi.

És jött a keresztre feszítés.Ejnye,túl jól néz ki Krisztus,ez baj.Az ember mindenre gondol csak arra nem.Tündérke hosszú,karcsú lábai eszméletlenül szépek voltak a sejtelmes megvilágításban.És akaratán kívül ő is mutatott meg dolgokat,mikor a kereszten feküdve vitték a vállukon.Rakoncátlan volt az az ágyékkötő,de azért volt rajta alsónadrág,nem kell aggódni.

Az előadás közben előbb a szívem dobogósodott meg,majd az egész testem annyira fölhevült,hogy vetkőzni kezdtem.Jó,csak a zakómat vettem le,de a ruhám úgy átizzadt,hogy otthon már csak a szennyesbe lehetett tenni.

Anyának nem igazán tetszett,hogy az egyik szereplőn autentikus,míg a másikon meg valami más.Az Ördög gótrockernek van öltöztetve,Mária Magdolna akár az utcán is föltűnés nélkül végigmehetne H und M-es stílusú ruhájában.Ezzel szemben Krisztus,Mária,Péter és a zsidó főpap úgymond autentikus,korabeli ruhát hord.És még ott vannak a székely népviseletes táncosok is.

Anya számára végig nem derült ki,hogy ki volt az a fiatal nő(Mária Magdolna) a seszínű magassarkú cipőjében.

Anya,aki természetesen a ruhákkal,cipőkkel és a frizurákkal volt elfoglalva,megállapította,hogy Tündérke bátyja úgy néz ki,mint egy pszichológus vagy egy bölcsész egyetemi hallgató.Egyébként egy másik színészt nézett Tündérke testvérének,szerinte az jobban hasonlít rá.És itt belekezdett egy őrült spekuláióba a testvérekről amit jobb nem részletezni akár igaz lehet,akár nem.

Továbbá anya vigalmi negyednek nézte Pilátust és családját.Amúgy helyes kis család,az komoly volt,ahogyan Pilátus felesége bevonult a vattacukorral a kezében.

A végén volt kenyérszegés,ami anya tetszését nem igazán nyerte el,neki túl sokk volt ez a nagyfokú interaktivitás.Én is kaptam Schnell Ádámtól egy nagy darab kenyeret amit meg is kóstoltam.És véletlenül maradt belőle egy darabka ami most is itt van az asztalomon,a tolltartó kaspó mögé elrejtve.

Szép előadás,a színészek is jók,egyedül a nagy zaj és kiabálás nem tetszett.

Tündérke haja gyönyörű volt,nagyon szépen kunkorodott és azok a boldogan csillogó szemek...Igazán boldog volt,többször is megtapsoltatta magát és a többieket,egyszer még vissza is hívta őket.Aztán eltűnt egy résben,de ekkor még nem tudtam,hogy hamarosan viszont látom még.

17201167_1432833533402604_8152800070696257439_n.jpg