A legkedvencebb filmecském

Még februárban írtam a Jupiter felemelkedéséről.Azóta eltelt egy sűrű iskolai félév,ami alatt nem igazán tudtam vele foglalkozni,de mióta újra szabad vagyok,azóta függő lettem.Egész nap a filmben látott világról álmodozok, és majd' minden nap ez az esti mesém lefekvés előtt.

És akkor jöttek az ufók...és fölizgultál.

Ez az És akkor jöttek az ufók egy könyv címe volt,apám egyik ismerősének balatoni nyaralójában láttam a könyvespolcon,még gyerekkoromban.Izgatott a könyv témája,de nem mertem belelapozni,talán azért sem,mert anyám folyamatosan köztem és az ufós könyv között nyüzsgött a szobában.

Mióta az eszemet tudom,vonzódok az ufós témához.A Mumin,a Kacsamesék,és a Dallas mellett az X-akták volt az egyik kedvenc sorozatom,amikor 3-5 éves kislány voltam.Az első kettő még érthető,de az utóbbi kettőnél,de főleg az X-aktáknál már föltehetjük a kérdést:miért nézett egy óvodás korú gyerek ilyeneket?Az ok elsősorban az volt,hogy a szüleim nézték ezeket.Mindkettő hallatlan újdonságnak számított a korai 90-es évek Magyarországán,és mindenki kigúvadt szemekkel nézte ezeket a sorozatokat.Mikor a Dallas ment,kiürültek az utcák.Mondjuk akkoriban még csak az MTV(vagy mi a frász)csatorna volt,így természetesnek számított,hogy mindenki ugyanazt nézte,mert nem volt más.

Tehát a szüleim nézték ezeket,és mivel egy ennyi idős gyerek még legjobban a szüleivel szeret lenni...így néztem én felnőtt tartalmakat.

Mindkét sorozat nagyon megihletett.Állandóan Dallasosat játszottam a Legóimmal,mindig újrajátszva az aktuális epizód történéseit.Az összes karakterhez volt egy figura.Volt Jockey,Samantha,Bobby...Az óriási tragédia volt,amikor Jockey Ewing egyszer eltűnt a kertünkben lévő homokozóban,de végül egy egész napos homoksimogatás után nővéremmel megtaláltuk.Mondanom sem kell,hogy Jockey volt a kedvencem.

Egyébként ezek a sorozatok mély torzulásokat okoztak érzékeny gyermeklelkemben.A Kacsamesékben Dagobert bácsi,a Dallasban Jockey Ewing volt a kedvencem,mert mindketten gazdag,nagy hatalmú férfiak voltak,akik mindig elérték azt,amit akartak.Az örökké szerencsétlen Donald kacsa és a cuki jófiú Bobby karaktere sose vonzott.Ők gyengék,nekem pedig egy erős és gazdag férfira van szükségem.Dagobertet látva fogalmazódott meg bennem az,hogy magányos és gazdag leszek,ha fölnövök,mert az milyen szuper.Innen már hosszú,de egyenes út vezetett Balem Abrasaxig,aki hihetetlenül gazdag és egy olajbirodalom helyett az egész galaxis ura.Itt zárójelben megjegyezném,hogy a Harry Potter sorozat végére Voldemort lett a kedvencem,de nem úgy,mint a vágy tárgya,hanem a személyisége és a tettei okán.

Az X-aktákról annyit,hogy igaz,hogy csak paplan-párna rejtekében mertem meglesni az élieneket,de a világért sem hagytam volna ki egyetlen részt sem.Amikor fölhangzott a főcímzene,félelmet keltő,de egyben jóleső borzongás töltött el.Akkoriban a legnagyobb álmom az volt,hogy raboljanak el a földönkívüliek.Mindig lestem a csillagos eget este,és vártam,hogy jöjjenek értem.Azt hittem,én egy idegen lény vagyok,és a szüleim nem is a szüleim,és csak tévedésből kerültem ide,ragadtam itt a Föld nevű bolygón.Az egyik legkorábbi emlékem is az ufókhoz köthető:a tévében láttam,amint egy Bundesliga-frizurás,barna bőrdzsekis férfi ijedten lapul a falhoz,miközben két kis szürke közelít felé.

Ezek után már lehet érteni,hogy miért szeretem a Jupiter felemelkedését,hiszen voltaképpen a gyerekkori álmomat vitték vászonra a Wachowskik.Egyszer-kétszer nekem is rendezhetnek filmet,az meg számomra érdektelen,ha a többség azt gondolja,hogy az milyen szörnyű.Már eleve az klassz,hogy földönkívüliek általi eltérítés van benne.De a legjobb mégis az,hogy a kisded vágyam végre felnőhetett.Azóta sokszor ábrándozok arról,hogy jön egy űrhajó...és Balem Abrasax elrabol.Már nem a kis szürkék rabolnak el,hanem egy hihetetlenül vonzó földönkívüli arisztokrata férfi.Persze,ismerem a bűneit,hogy veszélyes,gyilkos hajlamú,a világ valaha volt legnagyobb népirtását akarja elkövetni és még a nőket is veri,de hát ez a Stockholm-szindróma már csak ilyen alattomos.Ha én lettem volna Jupiter,biztos,hogy belé szerettem volna,és kérés nélkül odaadtam volna neki a Földet,nem törődve az általa kiirtandó emberiséggel.Csak mert olyan szép zöld szeme és aranyos szeplőcskéi vannak....Na tessék.Akkor ez a film a Jupiter pusztítása címet kapta volna.Eddie Redmayne(Balem alakítója)már régebben is tetszett nekem,de ebben a szerepében letaglózott.A hangja,a mozgása, a kinézete,mind-mind elbűvölő.És igen,nagyon sajnáltam,mikor Jupiter verte és a halála a mai napig elfogadhatatlan számomra.Egyszerűen nem mertem odanézni,és a mai napig se merek,ha újranézem a filmet.A kispárna olyankor kötelező kellék.Azt,amikor a mélybe zuhan,csak egyszer láttam,egy gif-en.Egyszerűen szörnyű volt.Ha ott lettem volna,biztos,hogy agyonütöm Jupitert,miközben azt ordítottam volna,hogy Balem Abrasaxot csak én verhetem meg.

A filmet azóta megnéztem angolul is.Jó,hogy már mondatokat is értettem belőle,jó hallani,hogy végre kezdek érteni egy idegen beszédet.Az eredetiben Balem hangja szinte érthetetlen.Suttog,miközben rekedt,reszelős a hangja.Eddie tényleg egy csodalény,hogy ezt így meg tudta oldani.A magyar szinkron hasonló,de ott csak suttog,ami mellett még lehet érteni,mit mond.Az angolban meg csak akkor érthető amit mond,ha kiabál.Lehet,hogy ezért kiabál?A rajongók körében(mert ennek a filmnek ilyenjei is vannak)elterjedt az az összeesküvés-elmélet,miszerint azért ilyen a hangja,mert Caine Wise,a farkasember-angyal átharapta a torkát,és akkor az tönkrement neki.Emiatt hordja jellegzetes arany kollárját is,ami valamiféle védő-támasztó funkciót láthat el,és nem pusztán egy ékszer,ezt alátámasztja az is,hogy állandóan hordja.Egyesek szeretnek arról képzelegni,hogy a kollár csúnya sebhelyeket rejt,valójában a bőre ép a nyakán,ez a fürdőzős jelenetben látható is.A Caine-féle harapáselmélet alapja az,hogy tudjuk,hogy Caine egyszer régen megharapott egy címviselőt,vagyis egy arisztokratát,emiatt ugrottak a szárnyai.Az angol eredetiben Caine régi ismerőse,Stinger,a méhember "him"-nek mondja az áldozatot,tehát az illető férfi,de az sose derül ki,hogy Balem lehetett-e az.

Egyébként a filmet számos összeesküvés-elmélet lengi körül a szereplőket és a történetet illetően,mivel a film teljes egészében(a Wachowskik trilógiát akartak)nem készülhetett el,így sok az elvarratlan,kibontatlan szál és a megválaszolatlan kérdés.

Szóval Stockholm-szindróma. Ez az, amikor az áldozat elkezd szimpátiát, szeretet vagy szerelmet érezni fogva tartója, kínzója iránt,főleg ha az még időnként kedves is vele.Ennek szép példája a Szépség és a Szörnyeteg története,amit a Disney-nek köszönhetően széles körű ismeretséget nyert, és amit nézve a kislányok már jó korán megismerkedhetnek ezzel az állapottal. Belle apjáért cserébe föláldozza szabadságát a Szörnyeteg oltárán, és ott marad vele a kastélyban,holott fél a Szörnyetegtől.Idővel persze megszereti,mert a Szörnyeteg kedves gesztusokat tesz felé, és igazából nem is rossz ez,ugye?

Innen egyenes út vezet az Alkonyathoz,ami körülbelül ugyanez,csak nagyobbacskáknak.Bella itt is annak ellenére érez leküzdhetetlen vonzalmat Edvárd iránt,hogy az veszélyt jelent számára.De hát ettől izgi a dolog.

A még nagyobbacskáknak meg ott van Szürke úr kalandjai,és mint tudjuk, ez a történet Alkonyat-fanfictionként kezdte karrierjét.

Ezek a népszerű mesék mind-mind ráerősítenek a nők többségében alapvetően megbújó Stockholm-szindrómára,aminek alapja talán az lehetett,hogy a nők túlélésének egyik alapja az alkalmazkodás volt,illetve hogy mindig megpróbálták a jót keresni a másikban, még ha az nem is volt az.Plusz ott van az a fránya gondoskodásra,megmentésre való hajlam és a szeretet-szerelem erejébe vetett hit.Hány nő megpróbálta már megtéríteni/megmenteni/megmenteni a szerelem erejével a gonosz,rossz útra tért férfit,a "Szörnyeteget",aki szerintük olyan egy jóravaló,kedves ember, egy cuki pasi.Mindig keringtek horror-sztorik nőkről,akik meg akarták mutatni a világnak,hogy ők feleségül mennek a részeges,rabiátus férfihoz,aki szerintük amúgy egy nagyon jó ember,csak hát szegénykének rossz gyerekkora volt/rálépett a csikó a lábára/néha rossz napja van stb.Majd ők,szerelmük erejével kigyógyítják.Egy frászt.Jól terrorizálva,verve lettek egy életen át és a férjük maximum a mézeshetek alatt nem verte őket.De természetesen az ő férjük egy jó ember volt.Ez persze most is virágzik,most is számos nő nem meri otthagyni a szeretett szörnyetegét.

A médiában mutogatottak meg jól rátesznek erre egy lapáttal.

 A Jupiter felemelkedése tündérmese alapú, a Hamupipőkén alapszik,de könnyen lehetett volna belőle Szépség és a Szörnyeteget csinálni.Jupiter eljut a Szörnyeteg,vagyis Balem kastélyába,ahol a családja életéért cserébe behódol Balemnek,ott marad vele,annak ellenére is hogy irtózik tőle.Idővel majd szerelembe esne vele,annak dacára is,hogy Balem rendszeresen veri,kínozza és természetesen a szexet is csak így tudja elképzelni.Megszereti,mert mégis,milyen rendes volt tőle,hogy megkímélte a szeretteit és kapott tőle egy kis luxus űrhajót,palotát, pár bolygót,ékszereket,ruhákat(persze csak miután szerződtek)ezt-azt, ilyen kis semmiségeket.Bevallom,nekem ez a verzió jobban tetszett volna,mint a jófiú Caine-el való románc.Caine uncsi.Bezzeg Balem,őmellette aztán nem lehet unatkozni,mert folyton veszélyben forog az életed miatta.Mert ki tudja,hogy mikor haragítod magadra annyira a Nagyurat,hogy beledarál az ifjúságelixírjébe vagy kilök az űrbe meghalni.Persze csak miután jól elvert a már jól ismert fémcsővel.De szegényke,nem tehet arról,hogy gonosz,egyszerűen csak rossz gyerekkora volt,mert az anyukája nem adta meg neki a kellő szeretetet és gondoskodást.Na persze.

Egyébként nem is gondoltam volna,hogy például a hangja milyen szexi eredetiben.A magyar szinkron is jó,megközelíti az eredetit,de amikor először meghallottam Eddie Balem-hangját,hát,jócskán eláztam a kérdéses helyen.Igen,szexi,ahogyan üvöltözik,majd berekedve suttog.Mikor elordítja magát,hogy "Go!" vagy "I create life!" az egész testem belebizsereg.Egyszerűen szexuálisan olyan vonzó,hogy kiégeti a képernyőt.Ha én lettem volna Jupiter,biztos,hogy megcsókoltam volna,mikor az arcomba dugta volna az arcát(ez az a jelenet,amikor Balem mosolyogni próbál Jupiterre). Utána meg a fémcsöves náspángolásnál meg sikítottam volna,hogy "Még!Még!Ez az,Balem!".

Egyébként sose gondoltam volna,hogy még én is Stockholm-szindrómás leszek egyszer.Szánakozva mosolyogtam meg az Edvard Cullen-ért,Lokiért meg Szürke úrért lelkesedő hölgyeket,erre tessék,elnyertem méltó büntetésem.Mindehhez csak az kellett,hogy az illető földönkívüli legyen,ugyebár ez nagyon fontos.Anno hiába tartoztam az Alkonyat rajongói célcsoportjába életkoromat illetően,ha Edvárd csak egy vámpír volt.Szürke úr meg csak egy milliárdos,aki még ráadásul csak egy ember.Ez rém unalmas.

gyerekkori titkos vágy az ufók általi elrablásról+Eddie Redmayne mint gonosz élien-király=Stockholm-szindróma

Természetesen már meg is lettem gyanúsítva,nővérem mondta,hogy ha nem Eddie lenne ebben a filmben a szexi,gonosz élien,akkor nagy valószínűséggel nem lelkesednék én se annyira ezért a filmért.Ebben biztos,hogy igaza van.

Balem hallatlan népszerűségnek örvend a rajongók körében,merem állítani,hogy népszerűbb,mint a főszereplő Jupiter Jones.Hódolói valóságos kultuszt teremtettek köré.Tény,hogy Balem karakterének súlya egymaga nyom annyit,mint az összes többi szereplő együttvéve.Szinte uralkodik a filmen.Természetesen a karakter sokat köszönhet Eddie színészi tehetségének is.Eddie teljesen eggyé tudott válni a figurával.Akadnak illetők,akik szerint alakítása botrányosan gyenge volt.Ezeknek csak annyit üzenek,hogy akkor játsszák el ők a hatalommániás gonosz élien királyt.

Mint föntebb írtam,engem a vámpír-vérfarkas kultusz nem érintett meg.Aztán nesze neked,nem kell a vámpír,akkor itt van egy élien!

Szerintem a földönkívülis szerelmi történetek elburjánzását az akadályozza,hogy az emberek még mindig idegenkednek az űrlényektől.A kislányok,családanyák inkább lesznek szerelmesek egy vámpírba vagy egy kerti törpébe,esetleg egy hímnemű fogtündérbe,mint egy földönkívülibe.Miért?Mert az emberek félnek az élienektől,így elképzelhetetlen számukra az,hogy vonzódjanak hozzájuk mint egy romantikus történet hősszerelmeséhez.

Van egy jó kis tumblr oldal a Jupiterről,ez a mai napig folyamatosan frissül.Valaki megkérdezte az oldal tulajdonosától,hogy nem gondolja,hogy ez az oldal túl sokat foglalkozik Balemmel?Hol van a többi szereplő?

A tulaj szerint azért szerepel annyit Balem,mert sokan szeretik őt,ő a legnépszerűbb.

Lehet,hogy ő is egy  Stockholm-szindrómás nő.

Tény,hogy szinte minden második poszt Balemmel foglalkozik.Balem fanartok,Balem gifek,Balem képek,Balem elemzések,Balem ruhatára,Balem élete...

Végszóként csak annyit,hogy a mai napig igazságtalannak tartom és a rendezők egy szörnyű,megbocsáthatatlan hibájának tartom,azt,hogy Balem meghalt.Miért kellett meghalnia?Pedig olyan kis cuki volt.Igen,a női hülyeség határtalan.

Úristen!A női nézők keserves zokogásban törtek ki,mikor meghalt a gonosz élien,ami majdnem kiirtotta az emberiséget!Igen,mert olyan kis édes volt...