Némaság

Végre,miután ki betegeskedtem magam,megnézhettem az év filmjét!Tudom,kicsit nagyképű kijelentés,mert még csak március van,de mindegy.

A moziban körülbelül egy tucatnyian voltak rá kíváncsiak magamat is beleértve.Találtam egy szem pattogatott kukoricát a székemen,rögtön meg is ettem,még friss volt.

A regényt már elolvastam és kielemeztem,szóval,már semmi meglepetés sem ért,ráadásul egy nagyon regényhű adaptációról van szó.Szó szerint,lapról lapra lettek átemelve a jelenetek a filmvászonra.

A történet szerint két,a zsáner követelményeinek megfelelően jóképű és fiatal(volt a könyvben egy 3. is,de ő költséghatékonyság miatt kimaradt) portugál jezsuita pap érkezik Japánba a 17. század derekán.Jó,lehet vitatkozni azon,hogy Adam Driver jóképű-e,vagy se,de ezen a blogon most ő az,és punktum.A padrék célja régi tanáruk,Ferreira atya fölkutatása és természetesen a katolikus hit terjesztése.Ferreira atyáról ugyanis hajmeresztő hírek láttak napvilágot,mik szerint a borzalmas kínzások hatására megtört,és megtagadta a hitét.A fiatal padrék ezt alig hiszik el.A figyelmeztetések ellenére behatolnak Japánba,ahol éppen mindennek jó lenni,csak kereszténynek nem.

A történelmi háttérről annyit,hogy a padrék megérkezése előtti évszázad volt Japán keresztény évszázada,mikor is Xavéri Szent Ferenctől kezdve a katolicizmus szépen gyarapodott az országban,sorra épültek a templomok,több földesúr is megkeresztelkedett(ezzel gördülékenyebbé akarták tenni a portugálokkal való kereskedelmet),és a csúcsponton kb. 300 000,de egyes vélemények szerint 400 000 japán gyakorolta keresztény hitét.De a kereszténység szinte egyik napról a másikra tiltott,üldözött vallás lett.A japánok ugyanis megijedtek,mikor a szomszédos Fülöp-szigetek a sikeres spanyol misszió után gyarmat lett.A papokban tehát a hódító seregek előretolt bástyáit látták.Japán így bezárkózott,a keresztény papokat,szerzeteseket megölték,a portugálokkal megszakítottak mindenféle kapcsolattartást,egyedüli európai népként csak a hollandokkal tartottak fönt továbbra is kereskedelmi kapcsolatot.Japán így kerülte el a gyarmati sorsot.Ám a kereszténység papok,és az egyházzal való mindennemű kapcsolat ellenére is fönnmaradt,természetesen titokban.Köztiszteletben álló személyek vettek át bizonyos papi feladatokat,és kitartóan várták,hogy a papok egyszer visszatérjenek,ami meg is történt,mikor Japán újra nyitott a világra majd 200 évvel később és akkor a keresztények is hirtelen fölbukkantak a "semmiből".

Szóval térjünk vissza a padrékhoz,akik a szaképusztító Kicsidzsiró kalauzolásával megérkeznek Japánba és keresztényekkel találkoznak.Egy kis falu titkos papjai lesznek.A nyomorúságos életet élő,szegény,rongyokba öltözött parasztok megosztják velük rongyaikat és pár falás ételüket,és elrejtik őket a falu mellett magasodó hegyoldalban álló szénégető kunyhóban.

Garrpe és Rodrigues atyák egész nap a viskóban lapítanak,szabadidejüket pedig vakarózással töltik,mert megtetvesedtek.Ha megunják a vakarózást,akkor olyan kellemes témákról beszélgetnek,hogy vajon meddig bírnák a kínzásokat,ha elkapnák őket.Ha leszáll az éj,ellátják papi teendőiket,miséznek,keresztelnek,gyóntatnak,bár sokszor azt sem értik,milyen bűnöket vallanak be nekik gyóntatás közben.A bezártság viszont előbb-utóbb feszültté tesz,így egy szép napon kimennek sütkérezni a házikó elé,ekkor veszik észre őket,más,idegenből odaérkezett parasztok,akik meghívják őket a falujukba.Végül csak Rodrigues megy el,és óriási sikere lesz,és itt hall először Ferreira atyáról,igaz,ezeréves híreket,de ez mégis több,mint a semmi.

A viszonylag békés időknek hamar véget vet Kicsidzsíró árulása,aki ráuszítja a szamurájokat meg a hatósági szolgákat a kicsiny falura.A falusiak hősiesen falaznak a papoknak,hárman közülük mártírhalált is halnak.Ezután a papok tovább állnak.A tengerparton útjaik különválnak,mert úgy vélik,hogy tevékenységük így hatékonyabb lesz.Ezen a ponton sajnos búcsút veszünk Garrpétól,a történetet ezentúl,egy rövid epizódot leszámítva Rodrigues szemszögéből látjuk.

Rodrigues a hegyekben kényszerül bujdosni,ahol újra belebotlik Kicsidzsiróba,aki egy olyan igazi Isten csapása,hogy mindenütt fölégetett,földúlt falvak jelzik besúgói tevékenységét.Kicsidzsiró nemcsak hogy teleszarja azt a kalyibát,amiben Rodrigues meg akar húzódni,hanem még sózott sóbundás sós halat is etet vele,amitől az pokoli kínokat él át.Plusz,az erdei túra végén még a hatalom embereinek a karjaiba is vezeti.

Rodrigues hűvösre kerül.Egy majomketrecbe zárják(legalábbis arra hasonlított).De hiába került börtönbe,ez az első hely Japánban,ahol nyugodtan gyakorolhatja papi hivatását a bebörtönzött keresztények körében.A börtönben igen jól tartják,napi háromszor is kap enni,olyan finom étkeket,mint a száraz rizs vagy a többnapos rohadt tök.Ruhát is kap,és két gyékényen is álomra hajthatja a fejét,de ő tüntetőleg a puszta földön alszik.A japánok célja ezzel a különleges bánásmóddal az,hogy a pap jól elpuhuljon,és a testén keresztül a lelke is megadja magát.Közben többször is kihallgatják,és végig ott motoszkál a hittagadás gyötrő ténye.Közben majdnem találkozik Garrpéval,vagyis,tisztes távolságból,a tengerparton ülve végignézheti,ahogyan társa keresztények életét próbálja sikertelenül megmenteni,ami procedúra végén maga is mártírhalált hal,egy evezőlapáttal belenyomják a vízbe és megfullad.Ezeket a keresztényeket ráadásul úgy végezték ki,hogy már többször is megtagadták a hitüket.De ez semmit sem számított addig,amíg a padrék ragaszkodnak a hitükhöz.Addig fog a keresztények vére folyni,míg egyetlen,hivatását tekintve aktív pap van az országban.

A fináléban a japánok bevetik magát Ferreira atyát,hogy gyakoroljon nyomást Rodriguesre.Ferreira atya tényleg megtagadta a hitét,és a film idején japán feleséggel és gyerekekkel, japán névvel és japán ruhában csillagászati könyvet fordít a japánoknak és egy írásában arról értekezik,hogy mekkora egy hülyeség a kereszténység.

Rodrigues atya lassan,de biztosan megadja magát,és megteszi azt a borzalmas dolgot,pedig már a mártírhalállal is kacérkodott,de hát ő nem volt olyan vagány,mint Garrpe.A csúcsjelenetben maga Jézus biztatja arra,hogy tapossa meg,mert ő arra van,hogy megtapossák.

A film végén Rodrigues japán feleséggel és gyerekkel,japán névvel és japán ruhában éldegél Edóban,úgy mint Ferreira.Olyanok lettek,mint két ocsmány iker-fogalmazott a könyv.Rodrigues egész hátralévő életében házi őrizetben volt,és sose lehetett felügyelet nélkül.Neki is meg kellett írnia azt,hogy mekkora hülyeség a kereszténység.Továbbá Ferreirával import holmikat szortíroz aszerint,hogy keresztény vagy nem keresztény-e.És közben rettenetesen magányos,mert hát Ferreirával se lötyöghet együtt csak úgy.A házi őrizetben Kicsidzsíró lesz a szolgálója,akitől végül annak egy fegyelmi ügye miatt szabadul meg,mivel Kicsidzsíró keresztény tárgyat rejtegetett egy amulettben.Szép,hosszú életet él meg,és kifogástalan buddhista szertartás keretében búcsúztatják el,vagyis majdnem,mert a felesége az utolsó pillanatban becsempész egy kis,faragott fakeresztet a tenyerébe.

A film egy kicsit több,mint két és fél óra.Valaki szerint tömény két és fél óra szenvedés.Ez igaz.De én élveztem.Akkor én mazohista vagyok?

A filmet Scorsese már hosszú ideje tervezgette,és senki se örvendezett,mikor végül azzal rukkolt elő,hogy most tényleg leforgatja.Minimál produkció,kevés pénzből,de ez szerintem kevéssé érzékelhető.Még a színészek is minimálbérért vállalták el a szereplést,de minden bizonnyal fűtötte őket a lelkesedés hogy Scorsese-vel dolgozhattak együtt,és még talán Oscart is reméltek alakításaikért.Nos,a filmet igazi néma csönd fogadta,Oscarból pedig csak egyet gyűjtött be,a szép operatőri munka miatt.De se egy színészi,se egy rendezői,se egy legjobb filmes Oscar.Pedig valamelyiket megérdemelte volna.Legalább Adam kaphatott volna egy legjobb mellékszereplőt.De mindegy,Eddie óta tudjuk,hogy az igazi nagy teljesítményekért nem Oscar,hanem Arany Málna jár.A film körüli nagy csönd igazi oka az,hogy az alkotás nem trendi.Nem trendi a témája,és egyáltalán semmi sincs benne,ami trendivé tenné.Se egy árva kötelező néger,se melegek.Ha valamelyik pap néger lett volna,plusz szerelmi szál fűződött volna köztük(mármint a két pap között),akkor tuti kaptak volna 5-6 Oscart.De ebben a filmben nincs semmi,csak a történelem szemétdombjára dobott kereszténység.

Adam elképesztően aranyos,olyan édes pap,hogy érte a mártírhalált is vállalná az ember.Igen,ha én lettem volna valami bennszülött Csocsoszán,akkor elsőként tolongtam volna azért,hogy megtérítsen és természetesen állandóan bűnben égtem volna,hogy jó sokszor mehessek hozzá gyónni.És igen,a végén egy közös mártírhalál a plátói pap szerelmeddel olyan romantikus!De tényleg,olyan jól állt neki a reverenda és olyan bizsergetően tudta kántálni az egyházi énekeket.Valaki azt írta,hogy nem megy el megnézni ezt a filmet,mert a hülye Kylo Ren szerepel benne,akit utál,mert megölte Han Solót,pedig ígéretesnek érkezik a film.Mi?Kylo Ren csak úgy föl szokott bukkanni más filmekben?Én nem láttam semmilyen Kylo Rent ebben a filmben.Istenem,Adam Driver egy színész,aki eljátszotta Kylo Rent,meg ezt a papot(meg még sok minden mást),de olyan,hogy Kylo Ren átmegy más filmekbe...vagy mi a szösz,számomra érthetetlen ez a logika.De tudom,hogy sok ember egy az egyben azonosítja a színészt a szerepével.Nos,Adam nagyon aranyos volt,csak kár,hogy mindössze egy óra játékidőt kapott,igaz,az övé volt a szebb és hősiesebb szerep,szemben Andrew Garfield "bukott pap" szerepével.

Mindenki jó volt a filmben,nekem legjobban még az Inouét,az inkvizítort alakító színész alakítása tetszett.

Erotikás dolgok nem voltak a filmben,nők is alig.A regény egyik legerotikusabb jelenete az,mikor a Monica nevű keresztény nő elővesz egy uborkát a mellei közül,és azt Rodriguesnek adja.De ebből a filmben csak annyi látszódott,hogy a zöldség már a nő kezében van.A regényben szó esik még Garrpe fedetlen szőrös mellkasáról,de a filmben egy komplett félmeztelen Garrpe atyát kaptunk!Hűha.Az utolsó,közvetlenül a halála előtti jelenetben vezetik be kötélen,félmeztelenül.Én is csak néztem,hogy mi ez,miért volt erre szükség,hiszen semmi se indokolta a pucérkodást.Mi volt ez?Fanservice?Ezt rögtön kizárnám,mert szegény Adam csont és bőr volt,úgy nézett ki,mint egy halott,az embernek minden eszébe jut róla abban a jelenetben csak nem az,hogy hú,de szexelnék vele.Inkább súlyos aggodalmat,mint nemi vágyat keltő a megjelenése.Fanservice-ben pedig izmos,vonzó testeket szokás mutogatni.Szerintem az egyetlen célja a vetkőzésnek az volt,hogy megmutassák,hogy a színészek milyen brutálisan lefogytak a szerep kedvéért.De ez is már csak a film második felében jutott az eszükbe.Habár tényleg sokat éheztek a padrék a könyvben(már az oda vezető hajóúton megkezdték az éhezést),a film mégsem indokolta volna ezt a kegyetlen fogyókúrát,hiszen kevesebb fogyással és bő ruhákkal is el lehetett volna érni hasonló hatást,mert egyszerűen semmi,de semmi sem indokolta,hogy meztelenre,félmeztelenre vetkőzzenek.Jó,Garrpe később vízbe veti magát,hogy a keresztényeket szállító csónak nyomába eredjen,és tényleg kisebb az ellenállás,ha levetkőzik,de akkor,amikor még odacipelték,még biztos nem tervezte,hogy aznap még úszni fog.És mellesleg láthatjuk még Kicsidzsírót egy szál ágyékkötőben,de azt is szintén minek,mert a jelenet ott sem indokolta.

Én sokkal erőszakosabb filmre számítottam,arra,hogy jobban megkínozzák majd a padrékat,lesznek korbácsolások,meg kikötözéses fenyítés,meg ilyesmik,de Rodrigueshez például igazából egy ujjal se nyúlnak a börtönben.Még csak el sem verik.Egyszer van a fején egy vérző seb,de azt is akkor szerezte,mikor legurult a hegyről.Helyette viszont a japán keresztényeket kínozzák,például azzal,hogy fejjel lefelé belelógatják őket egy bűzös,undorító dolgokkal teli verembe,avagy,az ő vérük hull miközben Rodrigues úgy érzi,útban van a megdicsőülés felé.Van még továbbá egy olyan jelenet egy flashback keretén belül,hogy forró vízzel kínozzák a keresztény papokat és szerzeteseket,meg van egy keresztrefeszítéses jelenet,egy lefejezés,egy kollektív máglyahalál,meg Garrpe vízbefolytása.A nyitó kép pedig egy, két levágott hittérítő fejjel pózoló japán ember.

Az operatőri munkában különösen jó volt,hogy csomó mindent úgy mutattak be,mintha ott lettem volna,például amikor bemennek a börtön udvarára.De ugyanez a technika sokkolóbb volt,mikor Garrpe halálát mutatták.Mintha ott álltam volna a ladikban,közvetlenül fölötte,és én nyomtam volna víz alá.Pedig legszívesebben kihúztam volna.No mindegy,Garrpe atya túl szép,túl jó és túl tiszta volt ahhoz a csúnya és kegyetlen világhoz.

Kicsidzsíróra visszatérve,minden bajának,és többek között krónikus alkoholizmusának is az volt az oka,hogy az egész családját máglyán elégették,mert ragaszkodtak a keresztény hitükhöz,miközben ő megtagadta a hitét,mert félt.Mindezt természetesen végignézte,és ezek a szörnyű emlékképek kísértették,amik elől az alkoholba menekült.És azt,hogy oly sokszor elárulta keresztény társait,nem saját romlottságától vezérelve tette,hanem azért,mert a hittagadó keresztényeket a kormányzat besúgásra használta,ki tudja már milyen büntetést ígérve.Ugyan,segítsen már kézre keríteni a többit,mert így bizonyíthatja,hogy semmilyen érzelmi kötődése sincs hozzájuk.

Írtam,hogy nem trendi a film,mert nincsenek benne melegek.De hoppá,a regény alapján futhat valamilyen plátói melegszál Rodrigues és Jézus között.Legalábbis Rodrigues elég lényegretörően fogalmaz a Jézushoz fűződő érzéseiről.Mint például,hogy Jézus arca a legszebb a világon,meg hogy úgy szereti,mint egy szerelmes férfi a szeretett nőt.Mármint hogy Rodrigues egy szerelmes férfi érzelmi hevületével közeledik Jézushoz.A csúcs az volt,mikor arról álmodozott,hogy ha majd hamarosan mártírhalált hal,akkor majd a mennybe jut és milyen jó lenne,ha majd kettejük arca egymáshoz ér.Öhm...itt csókolózást értett az író?Mert mikor ér egymáshoz két ember arca?Amikor közös szelfit készítenek?Rodrigues Jézushoz való viszonya kicsit forró.Bár engem nem ért váratlanul,mert keresztény egyházi körökben divat volt az ilyesmi.Az apácák például vőlegényükként,sőt szeretőjükként tekintettek Jézusra és tényleg,sok apáca igaz szerelemmel viseltetett iránta.Ez persze régen volt,a mostani állapotokról nincs tudomásom.De ha ez így volt,akkor miért ne érezhetett hasonlóan egy pap vagy szerzetes Jézus iránt?De végezetül,Rodrigues csak nagyon-nagyon sokára találkozhatott szerelme tárgyával,mivel késő öregkorában hunyt el.Bezzeg Garrpe,a kis mázlista.Rodrigues biztos egész hátralévő életében féltékeny volt rá.És a legárulkodóbb az volt,és egyben a legviccesebb,amikor Rodrigues magyarázkodik Jézusnak,hogy annak ellenére,hogy megnősül,még mindig őt szereti igazából.

Humor?Ez a film nem a humorában erős.A legviccesebb jelenet az volt,mikor Rodrigues a börtönben azt hitte,hogy a börtönőr horkol,mialatt ő éppen megdicsőül.Micsoda profán belepofátlankodás!Jót nevet ezen,miközben Ferreira fölvilágosítja,hogy az,amit ő horkolásnak gondol,az a verembe leeresztett keresztények fájdalmas nyögései.

Rodrigues egyébként egy kissé beképzelt,mert a saját sorsát,pitiáner megpróbáltatásait egyenesen Jézus szenvedéséhez hasonlítja,ezáltal magából már-már egy új Jézust kreálva.

A filmzene a lehető legminimálisabb volt,amit valaha hallottam,nagyzenekari aláfestésre senki se számítson,csak néminemű kabóca cirpelésre.És amikor véget ért a film,csak ciripeltek és ciripeltek a kabócák...

No,azt hiszem kijött belőlem minden.A filmet ajánlom minden mazohistának és azoknak,akik szeretik a jóképű papos filmeket.Most jutott eszembe,én 4D-ben tekintettem meg.Éhesen korgó gyomrom tökéletesen érzékeltette,hogy mit élnek át a film hősei.Egyszer még hangosan meg is kordult,mindez egy csöndes film alatt.Egyébként az ajánlott menü a film alatt nem cukros kóla,popcorn és édességek,hanem egy marék száraz rizs egy kis vízzel.A rohadt tököt nem ajánlanám,mert egy kicsit büdös.

És én végig azt hittem,hogy Rodrigues látható a poszter fő alakjaként,aztán meg kiderült,hogy az Ferreira.