Karácsony 2018

Idén már időben megkezdtem a készülődést karácsonyra.Még a nyáron megrendeltem a csúcsdíszt,mert anya tavaly kissé ittas állapotban beletenyerelt a gyönyörű antik csúcsdíszünkbe.A dísz összetört,de szerencsére csak az egyik fele,így pontos koordinátákat tudtam küldeni a készítőnek és még fotót is tudtam a megmaradt oldalról készíteni.Hibátlanul el is készítették,még csak nem is önkényeskedtek,hogy mi csak úgy,meg csak így csináljuk,meg itt-ott kedvünk szerint módosítunk,stb.Tökéletes másolatot sikerült alkotniuk,kétszeresen is,mert egy véletlen félreértés miatt kettőt készítettek belőle.Jó,mert legalább van tartalék.Van másik csúcsdíszünk,amivel valamikor a 2000-es évek elején esett szerelembe anyám,de az nekem kevésbé tetszik.Szép,szép,csak látszik rajta,hogy műanyag.A csúcsdíszeket egy Budapest melletti település karácsonyfa-dísz készítő manufaktúrájánál csináltattam.Amikor még megrendeltem,akkor még úgy tűnt,le tud apám vinni autóval,de mire szeptemberre kész lett a dísz,addigra már nem.Vonattal utaztam le egy forró napon,és gyalogoltam értük oda-vissza több óra hosszat még vízhólyagom is nőtt a talpamra,de a végeredmény mindent megért.

Anya idén is megkövetelte a tárgyi ajándékok vásárlását.Nálunk tilos az úri módi,hogy nem veszünk egymásnak ajándékot,kivéve a gyereknek.Apának az volt az ajándéka,hogy vettem neki egy pici cserepes műfenyőt(egyszerűen lehetetlen volt otthagyni az Obiban olyan kis édes volt)és földíszítettem neki.Volt már neki egy kicsi karácsonyfája,amit még anya keresztanyjától örököltünk de az már vagy 20 éves és azóta már vannak élethűbbek is.Természetesen nem dobtuk ki ezt sem,az étkezőasztalra került.Általában ruhát kap apa,de most a betegsége miatt nagyon nehezen mozog,a nagy fát anya szobájában szinte nem is látja,így fölértékelődött a szép karácsonyfa fontossága az ő szobájában.Anya sokak számára sokkoló módon zoknira vágyott így azt is kapott.A nővérem egy faliképet kapott.A képet a Pinterestről nyúltam,szőke,Marilyn Moonroe-típusú nő kötőféken vezet egy lovat,körülötte skót juhász kutyák szaladgálnak.Van egy csúnya szürke folt a szép halványsárga falon a másik lakásunkban ahol lakik.Anya mindig naptárt vett nekik oda,de a nővéremék nem szeretik a naptárt,nem szeretik tépkedni meg lapozgatni.A kép jó,mert azzal nem kell foglalkozni.Természetesen vettem hozzá keretet is.Unokaöcsémnek egy porgos képeskönyvet kellett vennem,az volt leadva rendelésre.

Az idei év sem maradhatott el karácsonyi vackok vásárlása nélkül.Az Obiban vettem kis hengeres műanyag gömböket,azt a kis fát,izzósort,mini füzért,nedves tűzőhabot.A gömböket annyira nem kellett volna megvennem,mert 24-én találtam ugyanolyan,de más színű gömböcskéket,fölbontatlan állapotban a díszek között...Úgy jártam,mint a mókus,ami elfelejtette,hogy hova kaparta el a mogyorót.Az izzósort meg kellett venni,mert pár éve kihunyt az élet az egyik kis izzósoromból.A másik megmaradt,de az kevés a fámra.A kültéri izzót csavargattam rá,ami éveken át az erkélyünkön álló karácsonyfát díszítette,de attól meg huzalerdőnek nézett ki szegény fa.Ezek mellett fájó szívvel hagytam ott egy halvány lila fára való gyöngysort és egy kis szánkót(már van kettő,de ezekből sosem elég).

Eldöntöttem,hogy jövőre nyugdíjazom a karácsonyfámat.Már lassan 15 éves,de nem ez a baj vele,hanem az,hogy a törzse görbe,a talpa meg billeg.Magyarán kissé instabil és féltem a rajta lévő antik üvegdíszeket,amik a nagyszülői örökségemet képezik(és amiket Trollkeresztanyám a szemétbe akart dobni mondván kinek kellenek azok).

És jövőre vennem kell egy karácsonyi bödönt az asztali dísznek,mert az röhej,hogy egy halvány zöld műanyag bili-szerű edénybe tettem,amit még egy túlélőtáborba vettünk évekkel ezelőtt.

Elégedett arccal vettem ki a szekrényből 24-én a mikulásvirágunkat,ami gyönyörűen virult egész évben a sötétségben víz,napfény meg tápoldat nélkül.Igaz,művirágról van szó.

A lakást 24-én kezdtük el díszíteni,anya előbb nem igazán engedi,de sajnos kevésnek bizonyult az idő.Több kilónyi díszünk van,szorgalmasan raktuk,de így se sikerült az összeset kirakni.Csak a nagy karácsonyfát 4 óráig díszítettük.Vagy még több ideig is,mert ebbe beletartozik a fa összerakása is lévén műfenyőről van szó.Évek óta ilyenünk van,a vágott fák folyamatos drasztikus drágulása miatt.Furcsa ez a fenyő-biznisz.Fölhoznak 100-120-150 fát is egy-egy elárusítóhelyre,aztán eladnak belőle jó ha ha 20-30 példányt.Alig látok még a karácsony előtti közvetlen napokon is fával hurcolkodó embereket,erkélyeken várakozó fákat.Mondjuk a vidékre szülőkhöz hazautazó fiatalok nem állítanak fát mert minek.Sok idős ember már csak ágat állít vázába.Vannak akik egyéb okok miatt nem állítanak.És vannak,akik már átpártoltak a műfenyőhöz.Már nem olyan egységes a kép,mint amilyen a '80-as,'90-es években volt.

Főzni nem főztük túl magunkat.Halászlé és bejgli Szenteste,másnap töltött káposzta,utána következő nap sült kacsa párolt káposztával és tört krumplival.Meg paradicsomleves a gyereknek.Rántott hal csak karácsony után lett.Én csináltam házi szaloncukrot,ami nagyon finom lett,főleg azok a példányok,amikre jutott tábla csokis csokimassza.A csak kakaóporosak kevésbé lettek jók.Lehet ez is sok,de ahhoz képest,hogy máshol 5-6- féle süteményt is süt a háziasszony a rengeteg bejgli mellé meg mindenből extra adagot főznek meg egyszerre fölraknak az ünnepi asztalra rántott húst,sült húst,meg rántott halat is,ahhoz képest mértékletes.Vettünk bolti szaloncukrot is.Anyám a legolcsóbbat vette meg.Valami Silenth Night márka.Nővérem szerint nagyon szxr az íze.Pedig régebben folyton kényeskedett,hogy ő sose vesz ilyen nejlonzacskós cukrot,mert azt koszos körmű,alkoholista c.asszonyok gyártják sötét,mocskos pincék és kiskonyhák mélyén,bizonytalan higiénés körülmények között.Most meg...pont ez kell neki mert olcsó.

A tévéműsor csapnivaló volt.Az ember már baltával hasogatná föl a tévét,amikor már megint,immáron 30-adszorra is elveszíti gyermekét a McAllister család Magyarországon.A Jégvarázshoz nem volt kedvem az idén.Megnéztem a Neveletlen hercegnő 2-t,ami óriási csalódás volt.Régi film,de én most láttam először.Gusztustalan feminista propaganda az ideális femi-királynőségről.És a végén szingliként uralkodik,mert az milyen 21.századi és trendi.Egyik herceget se választotta,igaz,ezek közül én se tudtam volna.Az egyik olyan volt fiatalsága dacára,mint Károly herceg,a másik meg egy tipikus bájgúnár volt.Tisztára,mint a Meridában,ahol egytől-egyik pocsék vőlegényjelöltek gyűltek össze,hogy könnyű legyen szinglinek maradni.Istenkém,legalább egy alacsony sorból származó fiút az oltár elé vezethetett volna,az is modern lett volna.De már úgy vagyok vele,hogy unom a hagyományokat fölrúgó filmeket.Ahol az a poén,hogy a fiatalok fölrúgják meg kigúnyolják a hagyományokat a haladó szellemiség jegyében.Ez olyan unalmas,ezerszer ellőtt poén.Olyan lázadó fiatalok kellenek a filmekbe,akik nem akarnak haladni és pont azzal lázadnak,hogy ellenállnak az új eszméknek.Emellett Bambit és Suzy és Tekergőt néztem,egyiket se láttam még bár a Bambi megvan nekünk mese-bakeliton a másik meg meg volt képeskönyvben.Mindkettő nagyon szép mese.De nem értem,hogy Lady-t miért kellett Suzy-ra magyarosítani?Akkor miért nem lett Zsuzsi?Pedig a Lédi (meg a Lord) népszerű kutyanév volt azokban az időkben,amikor a film hazánkba került.

A végén már a Sandokanra is rábukkantam.A Sandokan egy olasz kalandfilm-sorozat olyan 40 valahány évvel ezelőttről.Egy maláj kalózvezérről szól,aki természetfölötti képességekkel rendelkezik,valószínűleg genetikailag köze lehet Chuck Norrishoz.A hatrészes sorozat egy regényen alapszik,amit folytatásokban közölt egy hazai újság természetesen a kor hagyományainak megfelelően a szerzői jogok megsértésével.A Sandokan óriási őrület volt,akkora,mint most a Trónok Harca.Hozzáteszem,hogy akkoriban még kevés sorozatot láthatott a hazai közönség,és ez a kalózos sztori meglehetősen izgatóan hatott a nézőkre az egzotikus tájakkal-állatokkal,a végtelen tenger,az akkoriban izgalmas akciók és nem utolsó sorban Kabir Bedi látványával.A főszereplőt alakító Kabir Bedi akkoriban szexszimbólumnak számított,a nők megőrültek érte 6 évestől 116 éves korig.Ugyanolyan világos szemű egzotikum volt a magyar tévék képernyőjén,mint a kék szemű Szulejmán szultán.Bedi egyébként angol anyjától örökölhette világos szemét.És mellesleg a férfi nézőket is vonzotta a sorozat az izgalmas kalóz-életmód bemutatása miatt.Sandokan,mint írtam,természetfölötti lény volt.Egyszerűen elpusztíthatatlan mint Luke Skywalker az Utolsó Jedikben.Volt,hogy vagy 100 katona lőtt rá egyszerre,de Sandokan ordítva tört előre elmaradhatatlan Jumurdzsák kardjával és vágta le mindegyiket úgy,hogy közben még a kardja se lett véres és ő maga se sérült vagy halt meg.Egyszer halálos sebet kapott,a hajójáról a tengerbe lőtték,hosszú napokon át úszott rengeteg vért vesztve a cápáktól hemzsegő vízben,majd partot érve még volt ereje nagyokat futkározni.Természetesen ez után kutya baja se volt,csak egy kicsit szimulált behunyt szemmel az ágyban fekve hogy az egzotikus szőke szépség aggódva ápolhassa.Ezzel szemben egyik kalóza is úszott halálos sebbel a testében 10 napot a tengerben,de ő nem élte túl.Ez a különbség közte és a halandó emberek között.Sandokan az összes súlyosan veszélyeztetett állatfajjal megküzdött a dzsungelben és az összeset mind meg is ölte,súlyos,esetenként helyrehozhatatlan károkat okozva az indiai-maláj faunában,miközben több súlyosan veszélyeztetett növényt is agyontaposott.Ő tigrist öl a szerelmének,és nem holmi egy szál vörös rózsákat meg csokikat hoz.Mert hát volt ez a szerelmi szál közte és az egzotikus angol szőke nő között,ami,ha jól emlékszem,tragikus véget ért,talán lelőtték a nőt menekülés közben vagy ilyesmi.Van egy haverja is,Janez,aki portugál és együtt utálják a gonosz angolokat.Érthető,hiszen pont az angolok taszították le a világkirályság trónjáról a portugálokat.Emiatt nem közelíthette meg Japánt Garrpe és Rodrigues atya portugál hajón a Némaságban,mert akkoriban,az 1630-as évek végén az angolok tüzeltek minden portugál hajóra.Janez az észt képviseli Sandokan mellett és bárhová be tud surranni leprásnak álcázva magát,még akkor is,ha rajta van a méregdrága bőrcsizmája.Érdekesség,hogy az itt főgonoszként beállított angol emberre most azon a helyen jó emberként emlékeznek a helyiek és mindig is annak tartották.

A Sandokan óriási hisztériát keltett hazánkban,a főszereplőt még el is hozták az egyik szoci áruház elé integetni meg a váci búcsúba,ahol állítólag több tízezer ember gyűlt össze és majdnem összetaposták egymást.A Neoton Família dalt is énekelt róla.Fogalmam sincs,hogy ez az eredeti fordítása volt-e,vagy valami magyaros átköltés.A dalt az Irigy Hónaljmirigy is földolgozta.Emellett volt Sandokanos újság,szatyor,póló,kacsintós toll meg pénztárca és egyéb apróságok.

Én a '90-es években láttam gyerekként.Nagyon tetszett nekem,és még most is meg tudtam nézni,bár most már pont a gagyifaktor a jó benne,amik ma már elképzelhetetlenek egy nagysikerű sorozatban.Ezek azok a tipikus régi filmes "bakik".De mindezek ellenére a sorozat a mai napig megtartotta életteli mivoltát,akciós,mozgalmas,nem úgy mint némelyik korabeli izgalmas kalandfilm,amiben megalszik a tej a szereplők szájában.És ami a legfontosabb,hogy kislányként maradandó károsodást okozott az ideális férfiról alkotott képemben ez a sorozat.Hát igen,Sandokant nehéz fölülmúlni.

Sandokan egyébként kitalált személy,és az egész történet is az.

Visszatérve a karácsonyomra,karácsony másnapján megjöttek nővéremék.Nem nagyon voltam a családdal,mert már az ötödik nap eléggé sokk volt anyából nekem.Meg valami állatos dokut néztek.Lehet valami TLC-s szörnyűséget is.Én a karácsonyi ajándék Utolsó Jediket néztem a szobámban és vinnyogva hemperegtem Kylo Rentől a padlón.

Jobbára pénzt kaptam,egy csomót el se költöttem.Nővérem könyvutalványt adott nekem,vettem belőle egy Star Warsos könyvet,amiben az összes faj megtalálható.Megvettem még az Utolsó Jediket dvd-n meg anyától kaptam egy műbárányszőr papucsot.De a legszebb ajándékról majd később szólok.

Már jó későn kimentem anyával a Vörösmarty téri vásárba.Az advent legpocsékabb napját választottuk ki.Mire odaértünk,eleredt az eső és fújt a hideg szél.Egy rózsás szappant vettem.Másnap is kimentem,sokkal jobb időben,akkor egy fa karácsonyfadísz hintalovacskát vettem.